Velkommen til Adecco Group i Norge.
Vi ser frem til å samarbeide med deg og hjelpe deg med å utvikle karrieren din videre. Naturlig nok samler vi derfor inn og bruker informasjon om deg for personaladministrative formål, og for å kunne utføre våre arbeidsrettslige forpliktelser og rettigheter på en riktig måte.
Adecco er forpliktet til å verne om og respektere ditt privatliv. Personvernerklæringen beskriver dine personvernrettigheter i forbindelse med vår behandling av dine personopplysninger og det vi gjør for å sikre ditt personvern. Erklæringen er lang, vi ber deg likevel om å lese den nøye. Nedenfor finner du en innholdsfortegnelse slik at du kan gå rett til avsnittene du ønsker å se nærmere på.
Innholdsfortegnelse
Tydeliggjøring av noen ord og begreper
Hvilke personopplysninger innhenter og behandler selskapet?
Hvorfor bruker vi dine personopplysninger?
Trenger du å gi oss personopplysningene vi spør om?
Behandler vi informasjon om deg uten noen form for menneskelig innblanding?
Hvor lenge beholder vi dine personopplysninger?
Overfører vi personopplysninger til tredjeparter?
Overfører vi personopplysninger til land utenfor EU/EØS?
Driver vi med noen form for overvåkning?
Hvordan er datasikkerheten når du bruker Adeccos systemer?
Hvordan håndterer vi endringer i denne erklæringen?
Tydeliggjøring av noen ord og begreper
Først vil vi klargjøre hvordan noen ord og begreper brukes i denne erklæringen.
Det er kanskje opplagt, men i denne erklæringen vil du bli referert til som 'Du'. Når vi snakker om ‘oss’ eller ‘Selskapet’ mener vi Adecco. Vi har vårt hovedkontor på Sjølyst plass 2 i Oslo. Selskapet er en del av Adecco Group, en av verdens største leverandører av HR-tjenester. Adecco Group tilbyr HR-tjenester som bemanning, utplassering, lønnstjenester, rekruttering & utvelgelse, testløsninger, karriereveiledning, talentutvikling, opplæring & utdanning, karriererådgiving til oppsagte og internasjonal mobilitet gjennom sine ulike selskaper og forretningsområder ( 'våre Aktiviteter').
For å utføre våre Aktiviteter bruker Selskapet flere IT-systemer. I noen tilfeller tilbyr vi en selvbetjeningsportal ('Portal') til våre ansatte/ kandidater. Portalen gjør det mulig for deg å oppdatere dine egne data, som for eksempel kontaktinformasjon og bankdetaljer og timene du eventuelt har jobbet for en av våre kunder.
Endelig er dette en personvernerklæring om informasjon om mennesker - som deg og din familie. Slik informasjon omfatter fakta om deg, men også meninger om deg og det du står for (for eksempel "Jeg er glad i fotball"). Denne type informasjon blir noen ganger kalt «Personopplysninger», «Personlig Identifiserbar Informasjon» eller «PII». Vi bruker betegnelsen «Personopplysninger» i denne erklæringen. Erklæringen handler med andre ord ikke om informasjon om Selskapet (selv om det noen ganger kan overlappe).
Hvilke personopplysninger innhenter og behandler selskapet?
Personopplysninger Selskapet normalt samler inn, inkluderer, men er ikke begrenset til,
kjønn, nasjonalitet, kopi av ID-dokumenter, adresse og kopier av arbeidstillatelse, visum etc;
lønnsinformasjon, som bankkontoinformasjon, personnummer, skattekoder, avgifter, lønn og fordeler du måtte ha, og eventuelle frivillige fradrag du ber oss om å trekke fra lønnen din (som medlemskontingent i fagforening);
oversikt over deltakelse og tidsbruk på prosjekter, opplæring, kampanjer, undersøkelser og disiplinære saker;
informasjon om bruk av våre IT-systemer og lokaler (inkludert CCTV og adgangssystemer);
detaljer om dine pårørende og nærmeste slektninger;
reiseinformasjon (reisedata, betalingskortinformasjon, passnummer, pådratte utgifter) i forbindelse med forhandling, planlegging og kjøp av alle reiserelaterte aktiviteter (for eksempel fly- og togbilletter, hotell og bilutleie) og refusjon av reiseutgifter;
bilder og videoer av deltakelse under opplæring eller lignende samlinger (på samlinger får du anledning til å be om ikke å bli filmet eller fotografert); og
i noen tilfeller vil vi også innhente sensitive personopplysninger når lover og regler gir slik mulighet (f.eks. data knyttet til din helsetilstand).
Hvorfor bruker vi personopplysninger om deg?
Selskapet samler inn og behandler personopplysninger:
når du begynner å jobbe for Selskapet:
a. for å overholde arbeidsavtalen eller kontrakt om tjenester, og alle eventuelle andre kontrakter og bestemmelser som regulerer ansettelsesforholdet eller andre avtaleforhold med deg;
b. for å opprettholde og generelt forbedre forvaltningen av talenter (deriblant i forbindelse med arbeidsstyrkeanalyse);
c. for å utføre andre HR-aktiviteter (herunder administrasjon av arbeid, fraværshåndtering, opplæring/ledelse, kostnadsstyring og disiplinærsaker);
d. administrere aksjer og andre aktiva du eventuelt har rett til;
e. fremme sikkerhet og beskyttelse av mennesker, lokaler, systemer og eiendeler;
f. kontrollere overholdelse av interne retningslinjer og prosedyrer;
g. administrere kommunikasjonssystemer og andre systemer som brukes av Adecco Group (herunder interne kontaktdatabaser);
h. undersøke eller svare på hendelser og klager;
i. når det gjelder bilder eller videoer av opplæring, rapportere internt om at opplæringen har funnet sted og hva innholdet har vært (for eksempel i interne oppdateringer), og også markedsføre lignende samlinger internt og til tredjeparter. I slike tilfeller vil vi be om ditt eksplisitte samtykke ; eller
k. delta i potensielle eller faktiske kjøp eller salg, eller "joint ventures", av hele eller deler av virksomhet eller et selskap, som et medlem av Adecco Group ønsker å ta del i.
Hvorfor og på hvilket grunnlag bruker vi personopplysninger?
Vi er forpliktet til å ha et rettslig grunnlag for å kunne behandle opplysningene vi har om deg.
Rettslig grunnlag kan være:
Behandling av personopplysningene dine utover disse grunnlagene, vil bare skje med ditt samtykke (et utvidet behandlingsgrunnlag).
Må du gi oss personopplysningene vi spør om?
Du er ikke forpliktet til å gi oss din personlige informasjon, men det vil ikke være mulig for oss å samarbeide med deg, eller tilby deg våre tjeneser, hvis du ikke gir oss et nødvendig minimum av opplysninger. Det kan også begrense tjenestene du kan motta fra oss dersom du i enkelte tilfeller velger å begrense den personlige informasjonen du gir oss.
Behandler vi informasjon om deg uten noen form for menneskelig innblanding?
Ja, noen ganger gjør vi det. Selskapet bruker automatiserte systemer/prosesser og automatisert beslutningstaking (som profilering) for å gi deg og kundene våre tjenestene dere etterspør. Når kundene våre for eksempel er på jakt etter kandidater for jobber, kan vi søke i kandidatlistene våre ved hjelp av automatiserte kriterier, for å utarbeide en såkalt «short-list» som sorterer på tilgjengelighet, ferdigheter, lønnskrav og i noen tilfeller tidligere tilbakemeldinger vi har mottatt fra kunder. Dette betyr at du noen ganger vil rangeres høyere enn andre, avhengig av hvordan disse faktorene samsvarer med kundenes behov.
Hvor lenge beholder vi dine personopplysninger?
Selskapet beholder personopplysninger om deg i et (1) år etter at du har registrert deg.
Har du deltatt i en rekrutteringsprosess og blitt vurdert til en konkret stilling vil selskapet beholde personopplysningene dine inntil 2 år for å kunne imøtegå ethvert spørsmål i relasjon til prosessen.
Selskapet kan (og i noen sammenhenger må vi, avhengig av typen data) beholde personopplysninger om deg i mange år etter at ansettelsesforholdet ditt er avsluttet. Normalt beholder vi opplysninger om skatt og finansiell informasjon (inkludert informasjon om lønn og data knyttet til utbetaling etc.) i 10 år, og andre personopplysninger i minst 4 år etter at arbeidsforholdet hos oss er avsluttet.
Vi beholder ikke sensitive personopplysninger lenger enn det er rimelig nødvendig.
Overfører vi personopplysninger til tredjeparter?
Som nevnt ovenfor blir personopplysninger om deg normalt gjort tilgjengelige for tredjeparter. Formålene med dette er beskrevet ovenfor og kan skje i følgende situasjoner:
Overfører vi personopplysninger til land utenfor EU/EØS?
Personopplysninger om deg kan overføres til og behandles i ett eller flere andre land, i eller utenfor EU/EØS. En fullstendig liste over landene vi opererer i, er tilgjengelig i "velg ditt land" -funksjonen på nettsiden vår www.adeccogroup.com.
Vi overfører bare personopplysninger til land utenfor EU/EØS som EU-kommisjonen mener gir deg et tilstrekkelig beskyttelsesnivå (en liste over disse landene er tilgjengelig her: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/adequacy-decisions_en), eller hvor Adecco Group har iverksatt passende sikkerhetstiltak (vi bruker normalt EUs standardkontrakter godkjent av EU-kommisjonen, tilgjengelig her: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en).
Hvilke rettigheter har du?
Hvis du ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter, vennligst logg inn i selvbetjeningsportalen, eller send oss en e-post på privacy@adecco.no eller globalprivacy@adecco.com.
Når du sender oss e-post for å gjøre bruk av dine rettigheter, vilselskapet be deg om å dokumentere din identitet før vi behandler forespørselen din.
Du har rett til å klage til ansvarlige datatilsynsmyndigheter der du bor eller jobber, eller der du mener det har oppstått et problem med dine personopplysninger.
Hvordan er datasikkerheten når jeg bruker Adecco-systemer?
Du er selv ansvarlig for å oppbevare egne innloggingsdetaljer til portalen trygt, særlig passordet som vi har gitt deg eller som du har valgt selv. Disse påloggingsdetaljene er til eget bruk. Du skal ikke dele påloggingsdetaljene dine eller annen kontoinformasjon med noen andre.
Hvordan kan du kontakte oss?
Hvis du har spørsmål til eller har noe du ønsker å ta opp om personvernerklæringen, eller du ønsker mer informasjon om hvordan vi beskytter personopplysningene dine (for eksempel når vi overfører personopplysninger til land utenfor Europa) og/eller om du ønsker å kontakte selskapets DPO (som er ansvarlig for personvern), vennligst send oss en e-post på globalprivacy@adecco.com eller til vår lokalt ansvarlige for personvern på privacy@adecco.no.
Hvordan håndterer vi endringer i personvernerklæringen?
Innholdet i personvernerklæringen kan endre seg fra tid til annen. Vi vil informere om eventuelle vesentlige endringer i denne erklæringen på passende måte, enten på denne nettsiden eller ved å kontakte deg via andre kommunikasjonskanaler.
Sist oppdatert: Mai 2021
Du er nå en viktig del av et av verdens største bemanningsselskap.
I Norge arbeider mange tusen medarbeidere for Adecco hver dag. En stor andel av disse tilbys jobb hos kunden etter endt oppdrag. I tillegg rekrutterer vi flere tusen personer hvert år direkte til våre kunder.
I denne håndboken finner du praktiske opplysninger og informasjon om ditt arbeidsforhold i Adecco. Dersom det er noe du ikke finner svar på, eller det er noe du trenger råd om eller hjelp til i din arbeidssituasjon, er vi alltid klare til å snakke med deg.
Vi ser fram til et godt samarbeid!
Verdiene er det som gjør oss til oss.
Vår målsetting er å bli et naturlig førstevalg for både kunder og kandidater. Verdiene våre er et ledd i å nå denne målsettingen:
Lagånd – Sammen oppnår vi bedre resultater, trivsel og motivasjon.
Entreprenørskap – Vi tar eierskap og ser nye muligheter.
Kundefokus – Vi yter en service som oppfyller kundens forventninger.
Ansvarlighet – Vi kommuniserer tydelig og opptrer med ærlighet og respekt.
Passion – Din suksess – vår stolthet!
Taushetsplikt
Som Adecco-medarbeider har du taushetsplikt om så vel Adecco, som våre kunders forretnings- og driftsforhold. Brudd på taushetsplikten kan få alvorlige konsekvenser både for deg og Adecco. For å være på den sikre siden bør du oppfatte alle opplysninger du får i forbindelse med oppdrag som konfidensielle, og ikke snakke med utenforstående om forhold hos kunden eller i Adecco. Ved å signere på Arbeidsavtalen signerer du samtidig på taushetserklæring for Adecco (arbeidsavtalen har eget avsnitt for taushetsplikt). Vi har også noen kunder som ønsker at du signerer på deres taushetserklæring i tillegg.
Arbeidsavtale
Arbeidsavtalen du har skrevet under bekrefter at det er Adecco som er din arbeidsgiver, og at det er Adecco som er ansvarlig for at du får lønn og feriepenger, samt at skatte- og trygdetrekk blir foretatt etter gjeldende regler i arbeidsmiljøloven, ferieloven og folketrygdloven. Arbeidsavtalen suppleres med en oppdragsbekreftelse for hvert nye oppdrag. Ved forlengelse av oppdrag, mottar du en ny oppdragsbekreftelse.
Tilbud om oppdrag
Takker du ja til oppdrag, forplikter du deg til å arbeide hos kunden i den tiden som er avtalt, så sant du ikke blir syk eller må være borte fra arbeid av andre grunner.
Fravær må umiddelbart meldes til kunden og din konsulent i Adecco.
Ved avtalt oppdrags utløp vil vi jobbe for å finne andre oppdrag til deg i henhold til arbeidsavtalen du har inngått med oss. Det er derfor viktig at du til enhver tid oppdaterer din tilgjengelighet for oss i webportalen og holder tett dialog med din kontaktperson i Adecco.
Oppdragsinformasjon
Vi gir deg all den informasjon du trenger om oppdraget; arbeidstid, adresse og veibeskrivelse, hvem du skal rapportere til og en beskrivelse av arbeidet du skal utføre. Alt du trenger å tenke på er å gjøre en god jobb!
Vi gjør oppmerksom på at du i det daglige arbeidet vil være underlagt den enkelte oppdragsgivers styring og kontroll, herunder gjeldende retningslinjer hos oppdragsgiver.
Oppfølging
I løpet av de første dagene du er ute i oppdrag vil vi ta kontakt med deg for å høre hvordan arbeidet går og hvordan du trives. Videre holder vi fortløpende kontakt både med deg og kunden under oppdragets varighet. Det er imidlertid viktig at du også holder oss oppdatert. Husk at det er Adecco som er din arbeidsgiver, og skulle du ha konkrete spørsmål eller problemstillinger er vi her for å hjelpe deg.
For oss er det viktig at du trives i oppdraget ditt. Vi evaluerer alle oppdrag underveis og ved avslutning av av hvert oppdrag. Denne oppfølgingen gir oss også et bilde av kundens oppfatning av hvordan oppdraget er utført.
Endringer i oppdrag
Dersom kunden gir deg beskjed om at ditt oppdrag blir kortere eller lengre enn opprinnelig avtalt, ta kontakt med din konsulent/kontaktperson i Adecco så raskt som mulig. Normalt vil du få all slik informasjon via Adecco.
Hvis du ønsker en fast stilling fremfor vikariater, ta kontakt med oss og vi vil hjelpe deg så godt vi kan.
Det kan også hende at kunden tilbyr deg fast stilling. Da er det viktig at du raskt tar kontakt med oss for behandling av saken.
Gi beskjed
Er du forhindret fra å møte på jobb uansett årsak, er det viktig at du gir beskjed på telefon (ikke sms) til din overordnede hos oppdragsgiver og til din kontaktperson i Adecco så raskt som overhodet mulig og før arbeidsdagens start. Oppstår det problemer av noe slag på arbeidsplassen, kontakt din konsulent i Adecco. Ikke ta opp spørsmål om arbeidsbetingelser, oppgaver eller andre forhold hos oppdragsgiver på egen hånd. Det er vi som er din arbeidsgiver. Slike forhold skal derfor tas opp med din konsulen/kontaktperson i Adecco.
For at vi skal kunne holde kontakt med deg, er det viktig at du gir oss beskjed om endring av adresse, telefonnummer og evt. epost.
I det enkelte oppdrag skal du være omfattet av kundens vilkår for tilsvarende stilling når det gjelder arbeidstidens lengde og plassering, overtidsarbeid, varighet og plassering av pauser og hvileperioder og nattarbeid.
Ellers gjelder følgende: Den daglige og ukentlige arbeidstiden følger av arbeidsavtale og oppdragsbekreftelsen for det konkrete oppdraget. Dersom ikke annet gjelder hos innleieren i det enkelte oppdrag er du forpliktet til å utføre overtidsarbeid og/eller merarbeid etter arbeidsmiljølovens regler.
Dersom innleier i oppdragsperioden holder virksomheten stengt eller av andre årsaker holder stengt, hele dager eller deler av dager, er dette å anse som en del av oppdragsgivers arbeidstid, som det derfor ikke betales lønn for.
Dersom innleier ved slik stengning likevel betaler lønn (ikke feriepenger) til sine egne ansatte i samme stilling som du er i, skal du etter likebehandlingsreglene ha tilsvarende lønn. Hvis innleier i slike tilfeller ikke betaler lønn til egne ansatte, har heller ikke du krav på lønn for tiden under slik stengning.
Dersom du blir syk og av den grunn må være borte fra arbeid, skal du ringe til din kontaktperson (evt. avdeling) i Adecco så tidlig som overhodet mulig, og senest innen arbeidets start første fraværsdag. Eks.: Begynner du på jobb kl 08.00, må du ringe så tidlig som mulig og senest før kl. 08.00.
Ved sykefravær plikter Adecco som regel å finne en erstatter til kunden. For at kunden ikke skal bli skadelidende er det viktig at du så snart som mulig gir oss beskjed om at du er syk, og hvor lenge du antar at sykdommen vil vare. Ved fravær ut over én dag må du ringe din kontaktperson (evt. avdeling) daglig hvis du på grunn av sykdom fortsatt ikke kan møte på jobb.
Ring
din kontaktperson (evt. avdeling) i Adecco og hos oppdragsgiver så snart du tror du blir borte.
I dialogen med oss vil vi be deg om å avklare følgende:
• om fraværet skyldes forhold ved arbeidsplassen
Sammen med konsulent vurderes det om du kan være i arbeid.
Sykmelding
Blir du syk etter dine første 4 uker som medarbeider i Adecco, men før det har gått to måneder, må du levere sykmelding fra lege for å være berettiget til lønn under sykefraværet. Sykmelding må du sende Adecco umiddelbart. Din rett til sykepenger bortfaller dersom sykmelding ikke er sendt til Adecco innen 14 dager etter første fraværsdag, jfr. folketrygdlovens § 8-18.
Egenmelding
Som nyansatt i Adecco må du ha vært ansatt i 2 - to - måneder for at innlevert egenmelding ifm sykdom gir rett til sykepenger. Egenmeldingsskjema skal fylles ut og sendes til Adecco første virkedag etter sykefraværet - Her finner du lenken for å dokumentere fravær
Ved for sen levering av egenmelding faller retten til sykepenger bort.
Sykefravær som varer mer enn tre dager må dokumenteres med sykmelding fra lege.
Du kan kun bruke egenmelding for hele dager, hvis du for eksempel går hjem fra jobben midt på dagen kan ikke egenmelding benyttes.
Du kan benytte egenmelding for sykefravær på inntil tre kalenderdager i løpet av en 16-dagers periode, regnet fra og med første fraværsdag. Egenmelding kan ikke benyttes mer enn inntil 4 – fire – ganger i løpet av en 12 måneders periode totalt, uansett antall oppdragsgivere. Har du brukt egenmelding fire ganger ila en 12 måneders periode, kan Adecco frata deg retten til å dokumentere sykefravær gjennom egenmelding for seks måneder regnet fra den dag du får beskjed. Adecco er pålagt å foreta en ny vurdering når det har gått seks måneder, jfr. folketrygdlovens § 8-27 tredje ledd.
Egenmeldingsskjema - Her finner du lenken for å dokumentere fravær
Sykepenger
Du må ha vært ansatt i minst 4 uker hos Adecco for å være berettiget til sykepenger. Når du har rett til sykepenger betaler Adecco de første 16 kalenderdagene (arbeidsgiverperioden ifm sykmelding). Ved sykefravær ut over 16 kalenderdager sender Adecco inntektsopplysninger til NAV som da tar over sykepengeansvaret.
Dersom du har krav på det, vil sykepenger utbetales fra og med den dagen du har meldt fraværet til Adecco. Sykepenger ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for. Arbeidsgiverperioden starter første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet, jfr folketrygdloven § 8-19 andre ledd.
Går det mer enn 14 dager mellom oppdrag (bortsett fra ved avtalt avvikling av ferie eller avspasering) må du opparbeide nye 4 uker (ved sykmelding fra lege) og 2 måneder (ved egenmelding) for å få rett til sykepenger jfr. folketrygdloven § 8-15.
Barns eller barnepassers sykdom
For å få lønn fra Adecco under barns eller barnepassers sykdom, må du ha vært ansatt i minst 4 uker. Meldeplikten til Adecco er den samme som ved egen sykdom.
Egenmelding gjelder til og med det året barnet fyller 12 år. Aldersgrensen er 18 år for barn som lider av en kronisk sykdom eller funksjonshemming. Arbeidstaker med omsorg for ett eller to barn har rett til sykelønn for inntil 10 dager hvert kalenderår, 20 dager for enslige forsørgere. Har du ansvar for tre eller flere barn økes retten til fravær med sykelønn til 15 dager, 30 dager for enslige forsørgere.
Dersom du må gå hjem fra arbeidet på grunn av barns eller barnepassers sykdom likestilles deler av dag med en hel stønadsdag, og du vil i henhold til folketrygdlovens bestemmelser ha rett til sykepenger for resten av dagen.
En arbeidstaker som er borte fra arbeidet pga. nødvendig tilsyn med sykt barn, kan være borte inntil 3 fraværsdager uten erklæring fra lege. Fra og med 4. fraværsdag må du fremlegge erklæring fra lege som dokumenterer barnets sykdom.
Antall dager pr. år gjelder sammenlagt, uansett antall oppdragsgivere du måtte ha i perioden.
Skjema for egenmelding ved sykt barn finner du på adecco.no
Adecco leverer stabilitet og forutsigbarhet for våre
oppdragsgivere ved å dekke opp midlertidig fravær. Vi har forpliktet oss til å
jobbe med å redusere sykefraværet. Som medarbeider hos Adecco har du en aktiv
rolle i dette arbeidet.
Retningslinjer for sykefraværsoppfølging
Sykefravær skal ringes inn før oppdragsstart hver
fraværsdag. Ring din kontaktperson hos Adecco og kontaktperson hos oppdragsgiver så snart du
tror du blir borte. Du må redegjøre for følgende:
•
om
fraværet skyldes forhold på arbeidsplassen
•
hva du
kan/ikke kan gjøre (din funksjonsevne)
•
mulighet
til å utføre deler av arbeidet
•
behov for
tilrettelegging
•
forventet lengde på fraværet
Sammen med kontaktperson hos Adecco vurderes det om
du kan være i arbeid.
Det må leveres gyldig dokumentasjon på alt fravær. Egenmelding
skal alltid leveres til din HR-konsulent første virkedag etter fravær.
Sykmelding skal sendes inn så fort du kan. Fristen ifølge Folketrygdloven er at
arbeidsgiver skal ha mottatt sykemelding innen 14 dager i tillegg til postgang.
Hvis man leverer egenmelding eller sykemelding
senere enn ovennevnte frister, er ikke arbeidsgiver pliktig å betale sykepenger
for fraværet.
Ved fravær er det forventet at du
•
holder HR-konsulent
oppdatert underveis og er tilgjengelig på telefon
•
bidrar
til utarbeidelse av oppfølgingsplan og utprøving av funksjonsevnen
•
stiller
på møter
Ved fravær kan du forvente at din HR-konsulent
•
kontakter
deg mot slutten av hver fraværsdag for å kartlegge forventet tilgjengelighet
neste arbeidsdag
•
innkaller deg til oppfølgingssamtale dersom du
har 4 eller flere fraværstilfeller
i løpet av 12 måneder
•
innkaller deg til oppfølgingssamtale ved langtidsfravær
Det forventes at du setter deg inn i Adecco's sykefraværsreglement i Personalhåndboken.
Timelister
Timelisten danner grunnlag for beregning av din lønn og vår faktura til kunden. Det er derfor viktig at den er korrekt utfylt og sendt inn. Timeliste skal sendes inn fortløpende av hensyn til våre kunder som blir fakturert etter innsendte timelister.
Timelister registreres på følgende måte:
- Adecco Time
- Squad XL
- Registrering i kundens system som importeres til Adecco Time.
Hva som gjelder for deg avklares med din konsulent i Adecco.
Timelisten må være mottatt innen kl. 12.00 mandag.
Husk også alltid å ha oppdatert e-post-adresse ifm. utsendelse av lønnsslipp.
Mottar vi timelisten etter fristen satt over (mandag kl. 12.00) må du vente til neste lønningsdag før lønn utbetales.
Din lønn i oppdrag vil bestemmes av innleier på bakgrunn av dennes regler for avlønning og bekreftes av den enkelte oppdragsbekreftelse. For perioder mellom oppdrag gjelder reglene presisert i din arbeidsavtale.
I avtalte oppdragsperioder skal du ha samme tilgang til felles goder og tjenester (fysiske fasiliteter som for eksempel kantine og treningsrom) hos innleieren som innleierens egne arbeidstakere, med mindre objektive grunner tilsier noe annet. Ta kontakt med din konsulent i Adecco ved spørsmål om slik tilgang.
Fra juni 2020 ble lønnsutbetalingsdato flyttet fra fredag etter arbeidsperiode til påfølgende onsdag for å ivareta kvaliteten på våre lønnsprosesser. Vi utbetaler lønn hver 14 dag, med bakgrunn i innleverte timelister. Månedslønn kan forekomme.
NB: Du mottar ikke lønn før vi har ditt fødselsnummer eller D-nummer registrert hos oss. Husk å oppgi kontonummer til Adecco. Det er viktig at du er nøye med disse opplysningene slik at du får utbetalt lønn til riktig tid og til riktig konto.
Skattekort
Skatteopplysninger vil bli hentet elektronisk for alle medarbeidere med gyldig fødselsnummer.
Er dette din første jobb må du bestille skattekort hos Skatteetaten (skatteetaten.no).
NB: Medarbeidere uten norsk fødselsnummer, men som har et D-nummer må søke om nytt skattekort hvert år. Dette vil ikke bli hentet automatisk.
Bevegelige helligdager
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av innleiers regler for fridager på og i tilknytning til bevegelige helligdager (1. nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, Kr. himmelfartsdag, 2. pinsedag, 1. og 2. juledag), samt godtgjøring i denne sammenheng.
Lønn for offentlige høytidsdager (1. og 17. mai)
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av innleiers regler for offentlige høytidsdager.
Dersom ansatte hos innleier ikke har betalt for slike dager kan du allikevel ha krav på lønn for offentlige høytidsdager som faller på en dag du normalt skulle vært i arbeid:
Du får lønn hvis du er i oppdrag i minst 30 dager rundt høytidsdagen. Dette gjelder ikke hvis disse dagene faller på en søndag eller annen helgedag (med helgedag menes røde dager på kalenderen). I tillegg kreves det at du skulle ha jobbet den ukedagen som høytidsdagen faller på. Det utbetales lønn for den tid du normalt skulle vært i arbeid.
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av innleiers regler for rett til lønn for offentlige høytidsdager.
Fravær på grunn av sykdom eller forhåndsavtalt ferie når du er i oppdrag fratar deg ikke retten til betaling for høytids- og helligdager.
For medarbeidere omfattet av tariffavtale gjelder egne regler.
Foreldrepermisjon
Det følger av folketrygdloven at både mor og far kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks – 6 – av de siste ti – 10 – månedene før uttaket av foreldrepenger starter. Foreldrepenger – både til mor og far – betales av NAV i henhold til gjeldende regler, og de til enhver tid gjeldende inntektsbegrensninger. Ta kontakt med NAV for flere opplysninger.
Velferdspermisjon
Adecco gir inntil 1 dag fri med lønn, etter avtale med din konsulent ved:
Annen permisjon
Fri for å følge barn de første dagene på skolen eller barnehagen er ikke en lovbestemt rett, men kan være regulert i tariffavtale/lokalt permisjonsreglement. I Adecco kan det gis fri uten lønn ifm dette, etter at det er avtalt med kunden og Adecco.
Lege/tannlege
Har du arbeidet i Adecco minst 300 timer de siste 12 måneder, kan du etter avtale og mot dokumentasjon få fri uten trekk i lønn inntil 12 timer pr. kalenderår. Dette gjelder når slike besøk ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
Svangerskapskontroll
Gravide arbeidstakere har rett til fri med lønn ved svangerskapskontroll, når slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
For medarbeidere omfattet av tariffavtale gjelder egne regler.
Ferie og feriepenger i henhold til ferieloven, eventuelt tariffavtale.
Avtale om tidspunkt for ferie må drøftes med din ansvarlige konsulent hos Arbeidsgiver. Merk at det er arbeidsgiver som har styringsrett for endelig fastsettelse av ferie ved uenighet, jf. ferieloven § 6 nr 1 første ledd.
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av de samme regler om feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager som du ville hatt som direkte ansatt i tilsvarende stilling hos innleier dersom disse er bedre enn reglene i ferieloven.
Som medarbeider i Adecco har du krav på minst 25 virkedager ferie pr kalenderår. Hverdager inkludert lørdag er virkedager. Du har altså krav på fire uker og en dag ferie pr kalenderår. Dersom du har fylt 60 år har du rett til en ekstra ferieuke.
Feriepenger
Feriepenger tjenes opp i året før ferien tas ut. Retten til feriepenger fra Adecco avhenger av om du har hatt arbeidsinntekt hos Adecco i opptjeningsåret (året før ferieåret).
Feriepengesatsen i hvert oppdrag følger av innleiers regler (12 % eller 10,2 %/12,5 % eller 14,3 % hvis du er over 60 år), og utbetales normalt i midten av juni.
Dersom du er bundet av tariffavtale som gir rett til fem ukers ferie, er den ordinære satsen 12 %. For arbeidstakere over 60 år er satsen 14,3 %. Den femte ferieuken og den forhøyede satsen er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene, og ikke en del av ferieloven.
Slutter du i Adecco utbetales opptjente feriepenger for inneværende år sammen med siste ordinære lønnsutbetaling i henhold til ferielovens § 11 tredje ledd. Det trekkes skatt (ordinær inntektsskatt) av feriepenger som utbetales i opptjeningsåret (det året de er opptjent).
For medarbeidere omfattet av tariffavtale gjelder egne regler.
Vi i Adecco ønsker å gi våre medarbeidere eksklusive fordeler og utviklingsmuligheter. Derfor tilbyr vi deg et fordelsprogram som heter Adecco Fordel. Les mer om dette på Adecco.no
1. Riktige oppdrag
I samarbeid med deg dokumenterer vi forventninger og kompetanse i en yrkesprofil. Med utgangspunkt i yrkesprofilen vil vi søke å finne riktige oppdrag. Yrkesprofilen vil være tilgjengelig for deg, våre kunder og Adecco.
2. Oppfølging under oppdrag
Adecco forplikter å gi deg oppfølging under oppdrag (både på telefon/besøk). Dersom du er i et lengre oppdrag skal du ha beskjed om avslutning senest 14 dager før. Vi skal gjøre vårt beste for å finne et nytt oppdrag.
3. Sikkerhet på arbeidsplassen
Adecco forplikter å informere deg om risiko du kan bli utsatt for i et oppdrag. Vi vil at du informerer oss om uventet risiko, så tar vi dette opp med kunden umiddelbart. Adecco respekterer at du trekker deg fra et oppdrag med høyrisiko, uten at dette får økonomiske konsekvenser for deg.
4. Rekruttering uten diskriminering
Adecco forplikter å rekruttere uten noen form for diskriminering, som religion, rase, kjønn, alder eller funksjonshemming.
5. Fordeler ved å jobbe for Adecco
Vi forplikter å gi deg informasjon om og tilgang til vårt fordelsprogram.
Adecco Group Norge har som overordnet målsetting at ingen medarbeidere skal bli syke eller skadet som følge av sitt arbeid for Adecco. Som medarbeider i Adecco har du ansvar for å medvirke aktivt til og støtte opp om våre mål og rutiner for Helse, Miljø og Sikkerhet (HMS). Samtidig skal du rette deg etter oppdragsgivers HMS-rutiner og de instrukser som gjelder for dine arbeidsoppgaver på arbeidsplassen.
Du har ansvar og plikt til å melde fra om forhold som har betydning for HMS, både til oppdragsgiver og til Adecco. Slike meldinger kan du gi til din konsulent, til et av Adeccos verneombud, eller til Adecco Group sentralt på telefon 232 90 333
Melding om alvorlige hendelser
Alvorlige hendelser der du eller andre tilknyttet Adecco er involvert, skal alltid meldes umiddelbart til beredskapstelefon: 232 90 112
Dette gjelder spesielt:
• Arbeidsulykker og andre hendelser som medfører dødsfall eller alvorlig skade
• Arbeidsforhold som medfører fare for liv og helse
• Alvorlige skader på miljøet
• Alvorlige materielle skader (for eksempel brann i lokaler/boliger
Andre viktige telefonnummer:
Ambulanse 113
Brannvesen 110
Politi 112
Giftinformasjonen 22 59 13 00
I tillegg må du snarest gi beskjed til din nærmeste leder hos oppdragsgiver, og kontakte din konsulent hos Adecco.
Varsling av kritikkverdige forhold
Alle ansatte i Adecco Group Norge kan varsle om kritikkverdige forhold som brudd på lovverk, interne retningslinjer eller etiske normer.
Vi oppfordrer til å varsle om kritikkverdige forhold, fordi det kan bidra til å utvikle vår virksomhet positivt, men man har normalt ikke plikt til å varsle. Du har imidlertid plikt til å varsle om kriminelle forhold og om forhold der liv og helse er i fare.
Eksempler på hva det kan varsles om:
Prioritert fremgangsmåte for varsling av kritikkverdige forhold:
Dersom kontakt med ovenstående ikke løste problemet, eller du har motforestillinger mot å kontakte noen av disse,oppfordres du til å kontakte Adecco Groups Compliance and Ethics linje på telefon 800 15 654. Alternativt gå inn på nettstedet www.ACEConduct.com for registrering av forholdet. Varsling kan gjøres anonymt, men normalt vil åpenhet sikre bedre saksgang og resultat for alle involverte parter. Varsleres identitet er alltid fortrolig informasjon.
Gjelder det kritikkverdige forhold hos innleier har du også rett til å varsle direkte til innleier.
Ansvar, organisering og opplæring
Som innleid medarbeider er du underlagt oppdragsgivers instruksmyndighet og kontroll, og skal følge sikkerhetsinstrukser, arbeidsreglement og den arbeidstid som gjelder hos oppdragsgiveren.
Oppdragsgivers ansvar
Oppdragsgiver er hovedbedrift og ansvarlig for samordning av HMS-arbeid. Det innebærer at de er ansvarlig for at forholdene på arbeidsplassen er i overenstemmelse med arbeidsmiljølovens bestemmelser, og skal lede og følge deg opp i ditt daglige arbeid.
Du skal få informasjon og opplæring om sikkerhetsinstrukser, arbeidsreglement og andre HMS-rutiner, slik at du ikke utsettes for farer eller uheldige belastninger i arbeidet. Oppdragsgiver skal også inkludere deg i sin vernetjeneste og gi deg informasjon om hvem som er ditt lokale verneombud på arbeidsplassen.
Oppdragsgiver er ansvarlig for at du får nødvendig opplæring på det arbeidsutstyret du skal bruke på arbeidsplassen,samt å gi deg informasjon og opplæring om risikovurderinger og nødvendige vernetiltak for de arbeidsoperasjoner du blir satt til å utføre. Oppdragsgiver skal også sørge for at din arbeidstid er i samsvar med arbeidsmiljøloven.
Adeccos ansvar
Adecco er medansvarlig for at arbeidsmiljøet du jobber i er forsvarlig. Det daglige ansvaret for dette ligger hos din konsulent. Dersom du er i tvil om at sikkerheten eller andre vesentlige forhold ved arbeidsmiljøet på arbeidsplassen din er i henhold til gjeldende regler, må du snarest gi beskjed til din konsulent, til et av Adeccos verneombud eller til Adecco sentralt på 232 90 333. Du kan også sende oss en HMS-melding direkte på vår nettside: ">https://www.adecco.no/medarbeider/hms/
Som arbeidstaker har du plikt til å medvirke i det systematiske HMS-arbeidet påarbeidsplassen, og aktivt bidra til gjennomføring av de tiltak som blir satt iverk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø.
Vedlagt din arbeidsavtale med Adecco ligger en personligsikkerhetsinstruks (PSI) som alltid gjelder for ditt arbeidsforhold iAdecco. Du er forpliktet til å sette deg inn i og etterleve denneinstruksen.
Husk at du i tillegg må gjøre deg kjent med og etterleve sikkerhetsinstrukser, arbeidsreglement og HMS-rutiner som gjelder hos oppdragsgiver.
Dette gjelder blant annet:
Stans av farlig arbeid
Dersom du mener arbeidet du utfører ikke kan fortsette uten fare for liv og helse, skal du avbryte arbeidet umiddelbart og melde fra til oppdragsgivers verneombud ogAdecco.
Du må også melde fra til Adecco ved «nesten-ulykker» eller alvorligebrudd på HMS-regler, samt om du blir skadet på jobb eller pådrar deg sykdom dumener er forårsaket av arbeidet.
Dersom du mener arbeidet du utfører ikke kan fortsette uten fare for liv oghelse, skal du avbryte arbeidet.
Forbud mot rusmidler
Det aksepteres ikke at medarbeidere i Adecco møter på arbeid påvirket avalkohol eller andre typer rusmidler eller bruker slike midler i arbeidstiden.Bruk av medikamenter som vil kunne påvirke ditt arbeid skal være avklart med behandlende lege. Overtredelse av dette forbudet vil kunne få konsekvenser forarbeidsforholdet.
Adecco samarbeider med bedriftshelsetjenesten om bistand til medarbeidere med rusproblemer. Dersom du har behov for råd og veiledning, takontakt med din oppdragsansvarlige konsulent som formidler kontakt medbedriftshelsetjenesten. Slike saker er underlagt taushetsplikt.
For noen oppdrag krever oppdragsgiver samtykke til rusmiddeltesting når detgjelder stilling som innebærer særlig risiko eller når oppdragsgiver finner detnødvendig for å verne om liv eller helse. Ta kontakt med din oppdragsansvarligekonsulent dersom du har spørsmål til dette.
Verneutstyr og arbeidsklær
For noen oppdrag er det nødvendig med tilpasset verneutstyr og/eller arbeidstøy.Dette skal fremskaffes av oppdragsgiver eller Adecco. Dersom du fårutlevert arbeidstøy og/eller verneutstyr av Adecco, skal du signere enegen avtale om arbeidstøy.
Du har plikt til å bruke pålagt verneutstyr og skal ha opplæring i sikker bruk av konkret verneutstyr på arbeidsplassen før du tar det i bruk.
Dersom du har spørsmål rundt verneutstyr og/eller arbeidstøy, ta kontakt med din konsulent.
HMS-relaterte kurs
For noen oppdrag er det pålagt med spesifikk HMS-opplæring/kurs. Som hovedregel skal du inkluderes i slik opplæring hos oppdragsgiver. Ta kontakt med din konsulent ved spørsmål til dette.
Maskiner og utstyr
Oppdragsgiver er ansvarlig for at maskiner og utstyr er i forsvarlig stand. Du er selv ansvarlig for at du har gyldig sertifikat, førerkort, førerbevis,yrkesbevis, kompetansebevis eller annen godkjennelse for det utstyr du er satt til å betjene.
Du skal alltid få nødvendig opplæring av oppdragsgiver på den maskin/detutstyret du skal benytte på arbeidsplassen. Dette gjelder selv om du har gyldigsertifikat/kompetansebevis. Denne opplæringen skal skje før arbeidet startes,og skal minst inneholde gjennomgang av arbeidsinstruks, sikker bruk ogvedlikehold av utstyret.
Du skal ikke starte arbeidet før slik opplæring er gitt av oppdragsgiver. Kontakt verneombudet hos oppdragsgiver om slik opplæring ikke gis. Ta umiddelbart kontakt med din konsulent ved spørsmål til dette.
Vernetjeneste
Verneombudet er arbeidstakernes representant i spørsmål knyttet til helse, miljø og sikkerhet (HMS), og skal ivareta deres interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Når du er i oppdrag er du omfattet av innleiers vernetjeneste på arbeidsplassen. Dersom innleier ikke har vernetjeneste, omfattes du av Adeccos vernetjeneste. Du kan ta kontakt med et av Adeccos verneombud på telefon 23 29 00 00.
Adecco har etablert overordnede verneområder med utgangspunkt i risikogruppering. Adecco-konsernets verneombud for medarbeidere i respektive risikogruppe er:
Risikogruppe |
Verneombud |
Kontor |
Marit
Sivertsgård |
Helse |
Katrine Nystøyl Sæther |
Pedagogisk |
Inger-Lise
Fosså |
Næringsmiddelproduksjon Hotell/Restaurant/Kantine Renhold |
Runar
Brende |
Transport
og Logistikk |
Haakon
Mevik |
Bil
og Mekaniske fag |
Fredrik
Hagen |
Industri |
Slawomir Lellek Tony Landenberg (offshore) |
Bygg
og Anlegg |
Marcin
Gora (Bergen – HVO B&A) Krzysztof
Bednarz (Oslo/Øst) Emilian Nowak (Bergen/Vest) Zygmund Kolibabski (Stavanger/Vest Piotr Kolek (Trondheim/Nord) Krzysztof Kornacki (Ålesund/Nord) Boguslaw Abramik (elektrofag) Roger Schau (anlegg) |
Arbeidsmiljøutvalg (AMU)
Arbeidsmiljøutvalget består av representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, og arbeider for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, deltar i planlegging av HMS-arbeidet og har beslutningsmyndighet i arbeidsmiljøsaker. Du er omfattet av oppdragsgivers arbeidsmiljøutvalg på arbeidsplassen. Dersom oppdragsgiver ikke har arbeidsmiljøutvalg, omfattes du av Adeccos arbeidsmiljøutvalg.
Adecco er tilknyttet en godkjent bedriftshelsetjeneste som blant annet rådgir i tilknytning til arbeidshelse, fysisk arbeidsmiljø, sykefravær og risikovurderinger. I tillegg benyttes bedriftshelsetjenesten ved alvorlige hendelser, kriseoppfølging og i arbeid med rusproblematikk.
Ved spørsmål rundt Adeccos bedriftshelsetjeneste, ta kontakt med din oppdragsansvarlige konsulent, et av Adeccos verneombud eller Adecco sentralt på 232 90 333.
Hvis du er syk, har du plikt til å samarbeide om å finne løsninger som bidrar til at du kommer tilbake i jobb så snart du er frisk nok. Ved sykefravær over en lengre periode, vil din konsulent følge deg opp i sykefraværet, ofte i samarbeid med NAV. Målet er at du så raskt som mulig kommer tilbake i jobb.
Dersom ditt fravær skyldes forhold på arbeidsplassen, ønsker vi at du gir din konsulent beskjed om dette. Bare på den måten vil vi kunne gripe fatt i forholdene og gjøre tiltak for å forhindre fremtidig sykefravær. Du kan også ta kontakt med en av Adeccos verneombud eller Adecco sentralt på 232 90 333.
Dersom du blir skadet på jobb eller pådrar deg sykdom som du mener er forårsaket av arbeidet, må du snarest gi melding til din konsulent eller Adecco sentralt på 232 09 333. Du kan også sende en melding direkte på vår nettside: https://www.adecco.no/medarbeider/hms/
Ved alvorlige ulykker eller dødsfall, se «Melding av alvorlige hendelser» over.
En sykdom kan også godkjennes som yrkessykdom, hvis den er en følge av skadelig
påvirkning fra arbeidsmiljøet og er en av sykdommene som er nevnt i forskrift
om yrkessykdommer og infeksjonssykdommer som likestilles med yrkesskade.
Belastningsskader godkjennes normalt ikke som yrkessykdom.
Eksempler på yrkessykdom kan være:
• Kjemisk påvirkning/forgiftning
• Allergier
• Stråleskader
• Nedsatt hørsel
• Vibrasjonsskader (HAVS)
• Infeksjoner og klimasykdommer
Både NAV og forsikringsselskapet stiller krav om at yrkesskade/sykdom meldes innen visse frister. Utbetaling fra HELFO og forsikringsselskapet er avhengig av at skaden er meldt innen fristen og godkjent som yrkesskade av NAV. Det er dermed viktig at du melder om skade og/eller sykdom så snart som mulig, også til forsikringsselskapet. Du får skriftlig svar (vedtak) både fra NAV og forsikringsselskapet om skaden godkjennes som yrkesskade.
Alle yrkesskader/yrkessykdommer som Adecco får melding om, registreres i Adeccos yrkesskaderegister.
Utgifter i forbindelse med
yrkesskade og/eller yrkessykdom
Du må selv legge
ut for utgifter til legebehandling og lignende. Du må selv søke om refusjon av
utgifter hos HELFO etter at vedtak om godkjent yrkesskade/yrkessykdom er fattet
av NAV, og senest 6 måneder etter at utgiften ble pådratt. For mer informasjon
se https://helsenorge.no/rettigheter/rett-til-helsehjelp-ved-yrkesskade
Forebygging av yrkesskade/yrkessykdom
Yrkesskader og sykdom kan forebygges ved at du:
Dersom du har spørsmål rundt håndtering av yrkesskader/yrkessykdom, ta kontakt med din konsulent.
Ytre miljø
Adecco-konsernet
arbeider aktivt for å redusere belastning på miljøet og har blant annet
overordnede målsettinger om:
Adecco-konsernet er avhengig av at alle våre ansatte bidrar for å oppnå disse
målene og oppfordrer deg til å sette deg inn i de rutiner for avfallshåndtering
og andre miljørettede tiltak som gjelder på din arbeidsplass. Har du forslag
til hvordan vi kan redusere vår miljøbelastning og sikre en bærekraftig
virksomhet kan du sende en melding via: https://www.adecco.no/medarbeider/hms/.
Som din arbeidsgiver ber vi deg
følge de anbefalinger Folkehelseinstituttet til enhver tid
gir her.
Ved oppdrag vil vi avklare med deg eventuelle smittetiltak oppdragsgiver har før
oppstart. Om din oppdragsgiver iverksetter andre tiltak eller du har spørsmål
om dette som gjelder oppdraget ditt, kontakt din konsulent i Adecco.
Får du ikke kontakt med din konsulent eller avdeling kan du kontakte oss sentralt på telefon 232 90 113 (betjent mellom kl 08-16 hverdager).
Trenger du mer informasjon og konkrete råd om koronaviruset og tiltak finner du det hos Folkehelseinstituttet , Helse Norge og NAV. Dersom du ikke finner svar på det du lurer på kan du ringe myndighetenes informasjonstelefonen på 815 55 015.
Yrkesskadeforsikring
Alle ansatte i Adecco er tilsluttet vår Yrkesskadeforsikring. Yrkesskadeforsikringen omfatter yrkesskade eller yrkessykdom påført under utførelsen av oppdrag (i arbeid), på arbeidsplassen,
i arbeidstiden. Alle yrkesskader må meldes til Adecco. Yrkesskader rapporteres på eget RTV-skjema som skal finnes på alle arbeidsplasser. Sykmelding i forbindelse med yrkesskade (ulykke på arbeidsplassen) dekkes fra dag 1 i ansettelsesforhold.
Alle utlegg i forbindelse med yrkesskade refunderes av NAV etter lov om yrkesskade.
Medarbeideren må selv søke sitt lokale NAV-kontor om refusjon, når skaden er godkjent som yrkesskade. NAV godkjenner her kun originale kvitteringer.
Pensjonsforsikring
Som medarbeider i Adecco blir du innmeldt i Adeccos pensjonsordning (OTP – Obligatorisk Tjenestepensjon) iht. de til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer. Mer informasjon
kan du få ved å kontakte din konsulent i Adecco.
Reiseforsikring
Du har også reiseforsikring ifm. tjenestereise. Denne gjelder kun ifm jobb på reisen, og vi anbefaler alle å ha en privat reiseforsikring i tillegg. Reiser du utenfor Norden bør du ha med et gyldig forsikringskort. Kontakt din konsulent om dette.
Reiseregning/kost og losji
I henhold til likebehandlingsprinsippet vil du få dekket de samme utgiftene ifm. reise som andre direkte ansatte hos kunden. Likebehandlingen gjelder først fra det tidspunktet du kommer til kunden og begynner å jobbe der.
Skulle du få et oppdrag som innebærer overnatting, reiser du etter regning. Det vil si at Adecco betaler de faktiske utgiftene i forbindelse med oppholdet. Du legger ut av egne penger og må ta vare på alle kvitteringer for de utleggene du har som dokumentasjon ifm. reiseregningen. Snakk med din konsulent om rutinene for reiseregning.
For medarbeidere omfattet av tariffavtale kan egne regler gjelde.
Ønsker du å slutte, må du ta kontakt med oss snarest. En oppsigelse må alltid skje skriftlig – e-post er godkjent men sms er ikke godt nok. Er du i oppdrag gjelder den gjensidige oppsigelsestiden som er avtalt i din ansettelseskontrakt. Flytter du ut av området, ikke glem at vi har kontor over hele Norge og i mange land. Vi setter deg gjerne i kontakt med det kontoret som er nærmest ditt nye bosted.
Husk....
du er alltid velkommen tilbake!