Velkommen til Adecco Group i Norge.
Vi ser frem til å samarbeide med
deg og hjelpe deg med å utvikle karrieren din videre.
Denne Personvernerklæringen beskriver hvilke
personopplysninger vi innhenter om deg, hvordan vi innhenter, bruker og
behandler dem, og hvordan vi, gjennom dette,
overholder våre juridiske forpliktelser overfor deg. Ditt personvern er viktig for oss, og vi er
forpliktet til å beskytte og ivareta dine personvernrettigheter. Erklæringen er
lang, vi ber deg likevel om å lese den nøye.
Nedenfor finner du en innholdsfortegnelse
slik at du kan gå rett til avsnittene du ønsker å se nærmere på.
Innholdsfortegnelse
Tydeliggjøring
av noen ord og begreper
Hvilke personopplysninger
innhenter og behandler selskapet?
Hvorfor
bruker vi personopplysningene dine og hvor lenge beholder vi dem?
Hvordan
innhenter vi personopplysninger om deg?
Må du å gi oss
personopplysningene vi spør om?
Benytter
vi kunstig intelligens?
Overfører
vi personopplysningene dine til tredjeparter?
Overfører vi personopplysningene dine
ut av Norge?
Hva
med datasikkerhet når du bruker systemene våre?
Hvordan
håndterer vi endringer i denne personvernerklæringen?
Tydeliggjøring av noen ord og begreper
Først vil vi klargjøre hvordan noen ord og
begreper brukes i denne erklæringen.
Det er kanskje opplagt, men i denne
erklæringen vil du bli referert til som 'Du'. Når vi snakker om ‘oss’
eller ‘Selskapet’ mener vi Adecco. Vi har vårt hovedkontor på Sjølyst
plass 2 i Oslo. Selskapet er en del av Adecco Group AG (Adecco Group), med
hovedkontor i Bellerivestrasse 30, 8008 Zurich, Sveits, verdens største
leverandører av HR-tjenester. Gjennom sine ulike selskaper og
forretningsområder tilbyr Adecco Group ulike HR-tjenester som bemanning,
utplassering, lønnskjøring, rekruttering og utvelgelse, testløsninger,
karriereveiledning, talentutvikling, opplæring og utdanning, karriererådgiving
til oppsagte og internasjonal mobilitet ('våre Aktiviteter').
For å utføre våre Aktiviteter bruker
Selskapet flere IT-systemer. I noen tilfeller tilbyr vi en selvbetjeningsportal
('Portal') til våre ansatte/ kandidater. Portalen gjør det mulig
for deg å søke etter og på jobber som selskapet og søsterselskap utlyser
som passer dine interesser, kompetanse og/eller erfaring, der du har vist
interesse for eller har et ønske om å jobbe.
Avslutningsvis
er dette en personvernerklæring med informasjon om hvordan vi behandler dine
personlige opplysninger. Erklæringen
handler med andre ord ikke om informasjon om Selskapet (selv om de noen
ganger overlapper hverandre). Denne type informasjon blir noen ganger referert
til som «Personlig informasjon», «Personlig Identifiserbar Informasjon» eller
«PII». Vi bruker betegnelsen «Personopplysninger» i denne erklæringen.
Vi samler inn og bruker personopplysninger
for å administrere forholdet mellom deg og oss på riktig måte, som vi har
gruppert sammen som følger;
a) Identitetsdata betyr navn, brukernavn
eller lignende identifikator, tittel, fødested og dokumenter som verifiserer
hvem du er;
b) Kontaktdata som bostedsadresse, e-post
adresse og telefon/mobil nummer;
c) Opplysninger om kvalifikasjoner og arbeidserfaring vil si CV
eller resymé, detaljert informasjon om utdanning, kurs, praksis, kopi av arbeidstillatelse når
nødvendig, visum og all annen informasjon som du selv har oppgitt i CV-en eller
resyméet ditt, bilder og videoer av deltakelse på videointervju eller opplæring;
d) Informasjon fra sosiale medier som
profildata på f.eks LinkedIn og annen informasjon du offentliggjør eller på
annen måte deler med oss fra sosiale medier;
e) Tekniske data betyr den IP-adressen du
benytter når du kobler deg til vår portal og våre og andres produkter og
tjenester, cookies (informasjonskapsler, som beskrevet i vår Cookie policy), dine
innloggingsdetaljer (så som dato, klokkeslett og varighet), hvilken nettleser
og versjon du benytter for å gå inn på vår eller andres nettside, app-er og
produkter og tjenester, tidssone du er i og lokasjonsdata, nettleser plug-in
programmet du benytter for å få tilgang til portalen og vårt og andres
internett, app-er og produkt og tjenester, operativsystemet og plattformtypen
til enheten du bruker, og annen teknologi på enheten du bruker for å få tilgang
til portalen, app-er, nettsteder, produktene og tjenestene våre, lokasjonsdata
inkludert kameraovervåking og adgangskontrollsystemer.
f)
Opplyser om telefonsamtaler, inkludert nummeret du snakket med oss fra, tidspunkt, dato og
lengden på samtalen
g) Profilopplysninger betyr ditt
brukernavn og passord, dine interesser, preferanser, tilbakemeldinger og
besvarelser på undersøkelser
h) Data om markedsføringskommunikasjon,
inkluderer informasjon om hvordan du svarer på e-post, sms, telefon og andre
markedsføringskampanjer. Vi vil ha bedt deg om ditt eksplisitte samtykke før vi
sender deg markedsføringskommunikasjon via disse kanalene;
I noen tilfeller vil den personlige
informasjonen vi samler inn også inkludere "spesielle kategorier av
data" (også kjent som "sensitive data"), vi kaller dette sensitive
personopplysninger (i). Dette kan inkludere (som aktuelt) detaljer om
eventuelle funksjonshemminger og tilrettelegginger vi trenger å gjøre for deg
på arbeidsplassen i den forbindelse.
Avhengig av de
relevante omstendighetene og gjeldende lokale lover og krav, kan vi samle inn
noe av informasjonen som er oppført ovenfor for å administrere vårt forhold til
deg.
Formål med behandlingen | Type data |
Behandlingsgrunnlag | Lagringsperiode
For
å gi deg den servicen du forventer å få, som å finne passende oppdrag , hjelpe
deg med opplæring eller legge til rette for prosessen med å søke på nye
muligheter. Dette inkluderer å sende CV-en din til til potensielle kunder/arbeidsgivere
for vurdering og holde deg informert om fremtidige arbeidsmuligheter via
e-post, telefon, post og/eller andre kommunikasjonskanaler | a) Identitetsdata,
b) Kontaktdata | c) Kvalifikasjoner og arbeidserfaring, d) Informasjon fra
sosiale medier, g) Profilopplysninger | Utføre en avtale eller ta skritt før en
kontrakt inngås | Inntil 2 år fra siste aktivitet (siste jobbsøknad, intervju,
telefonsamtale eller vurdering) i portalen
For
å gi deg våre tjenester ved å foreta en vurdere av og velge ut eller avslå
jobbsøknaden din, inkludert for eksempel å avtale og gjennomføre intervjuer | a)
Identitetsdata, b) Kontaktdata, c) Kvalifikasjoner og arbeidserfaring, d) Informasjon
fra sosiale medier, g) Profilopplysninger | Utføre en avtale eller ta skritt
før en kontrakt inngås | Inntil 2 år fra siste aktivitet (siste jobbsøknad,
intervju, telefonsamtale eller vurdering) i portalen.
For
å gi deg våre tjenester ved å vurdere relevante resultater og som ellers er
nødvendig i rekrutteringsprosessene inkludert den endelige rekrutteringen |a ) Identitetsdata,
b) Kontaktdata, c) Kvalifikasjoner og arbeidserfaring, d) Informasjon fra sosiale medier, g)
Profilopplysninger | Utføre en avtale eller ta skritt før en kontrakt inngås | Inntil
2 år fra siste aktivitet (siste jobbsøknad, intervju, telefonsamtale eller
vurdering) i portalen.
For
å gjøre nødvendige tilretteleggelser på arbeidsplassen | a) Identitetsdata, i) Sensitive
personopplysninger | - Utføre en avtale eller ta skritt før en kontrakt inngås
hvor vi har avtalt med deg å gjøre justeringer på arbeidsplassen som ikke
dekkes av lokal lovgivning. - Overholde juridiske forpliktelser innen områdene
arbeidsmiljø, diskriminering og funksjonsnedsettelse | Inntil 2 år fra siste
aktivitet (siste jobbsøknad, intervju, telefonsamtale eller vurdering) i
portalen.
For
å sende deg direkte markedsføring, for eksempel via e-post, meldinger eller
telefon | a) Identitetsdata, b) Kontaktdata | Samtykke | Så lenge du velger å
motta vår markedsføring
For
å videreutvikle, teste og forbedre våre websider/portal, eller nye IT-systemer
og prosesser for å gi deg en bedre tjeneste | e) Tekniske data, g) Profilopplysninger
| Ivareta vår berettigede interesse for å forbedre våre eksisterende systemer |
Inntil 2 år fra siste aktivitet (siste jobbsøknad, intervju, telefonsamtale
eller vurdering) i portalen.
For
å søke etter tekniske problemer på våre nettverk | a) Identitetsdata, b) Kontaktdata,
e) Tekniske data, f) Opplysninger om telefonsamtaler | Ivareta vår berettigede
interesse for å håndtere tekniske problemer som påvirker våre tjenester | Inntil
6 måneder etter at det tekniske problemet ble løst
For
å utføre studier og statistisk og analytisk forskning | e) Tekniske data, g) Profilopplysninger,
h) Markedsføringsdata | Ivareta vår berettigede interesse for å forbedre og
utvikle våre tjenester | Inntil 2 år fra siste aktivitet (siste jobbsøknad,
intervju, telefonsamtale eller vurdering) i portalen.
For
å overføre opplysninger til tredjepart i overensstemmelse med kapittel nedenfor
| Enhver kategori av data oppført ovenfor, etter behov | Ivareta vår
berettigede interesse for å tilby tjenester og få underleverandører til å
levere tjenester til tredjeparter | Inntil 2 år fra din siste aktivitet
For
å overholde våre rettslige forpliktelser | Enhver kategori av data oppført
ovenfor, etter behov | Overholde juridiske forpliktelser som å gi informasjon
til et offentlig organ eller tilsynsmyndighet | Inntil 2 år fra din siste
aktivitet
For
å ivareta sikkerheten og beskyttelsen av mennesker, lokaler, systemer og
eiendeler | a) Identitetsdata, e) Tekniske data, f) Sensitive personopplysninger
| Ivareta vår berettigede interesse for å ivareta virksomhetens (og menneskene
som jobber der) sin trygghet og sikkerhet | Inntil 1 år etter ditt besøk i våre
lokaler
For
å følge opp etterlevelse av interne retningslinjer og prosedyrer | a) Identitetsdata,
g) Profilopplysninger | Ivareta vår berettigede interesse for å sikre at våre
retningslinjer og prosedyrer etterleves | Inntil 2 år fra din siste aktivitet
For
å administrere kommunikasjon og andre systemer som brukes av Adecco Group
(inkludert interne kontaktdatabaser) | a) Identitetsdata, b) Kontaktdata, e) Tekniske
data, f) Opplysninger om telefonsamtaler, h) Data om markedsføringskommunikasjon
| Ivareta vår berettigede interesse for å sikre at våre
systemer fungerer som de skal | Så lenge
du velger å motta vår markedsføring
For
å undersøke eller svare på hendelser og klager | a) Identitetsdata, b) Kontaktdata,
f) Opplysninger om telefonsamtaler, i) Sensitive personopplysninger | - Ivareta juridiske forpliktelser innen f.eks arbeidsretten, - Ivareta våre legitime
interesser for å løse eventuelle hendelser og klager i henhold til våre interne
prosedyrer | Inntil 2 år fra hendelsen eller klagen eventuelt lenger dersom det
medfører rettslige skritt
For
å informere internt om at opplæringen har funnet sted og hva innholdet har vært
og også markedsføre lignende samlinger internt og til tredjeparter | a) Identitetsdata,
b) Kontaktdata, h) Markedsføringsdata | - Ivareta vår legitime interesse (når
det er internt) for å lære opp våre kandidater og utvikle våre kundeleveranser,
- Samtykke (når det er til tredjeparter) | Inntil 2 år fra siste aktivitet
For å delta i potensielle eller faktiske kjøp eller salg, eller "joint ventures", av hele eller deler av virksomhet eller et selskap, som et medlem av Adecco Group ønsker å ta del i | Enhver kategori av data oppført ovenfor, etter behov | Ivareta vår legitime interesse for å fremme vekst og utvikling av Adecco Group | Inntil 1 år fra siste aktivitet
Personopplysninger vi samler inn om deg
kommer fra CV, søknad eller annet materiale du sender inn til oss, gjennom
kontakt vi har med deg og andre som en del av rekrutteringen.
I noen tilfeller vil vi også innhente personopplysninger indirekte fra tredjeparter, for eksempel andre enheter i Adecco Group hvis du ble henvist til oss fra den Adecco enheten, leverandør av bakgrunnssjekker som Semac eller fra offentlig tilgjengelige kilder som LinkedIn og Twitter i samsvar med gjeldende lovgivning.
Du er ikke forpliktet til å gi oss din personlige informasjon, men det vil ikke være mulig for oss å samarbeide med deg, eller tilby deg våre tjenester, hvis du ikke gir oss et nødvendig minimum av opplysninger. Det kan også begrense tjenestene du kan motta fra oss dersom du i enkelte tilfeller velger å begrense den personlige informasjonen du gir oss.
Ja, noen ganger bruker vi kunstig
intelligens (KI). Vi bruker imidlertid ikke dine personopplysninger i noen
automatisert beslutningstaking (en beslutning som tas utelukkende ved
opprettelse og anvendelse av teknologier uten menneskelig innblanding) eller
profilering (behandling av personopplysninger ved hjelp av en rekke teknologier
som reduserer menneskelig innblanding for å evaluere visse forhold om en
person) som har en rettslig konsekvens eller lignende betydelig konsekvens for
deg.
Vi bruker forskjellige teknologier for å
analysere dataene dine, men uansett er det alltid menneskelig involvering i
disse prosessene, da vi bruker disse verktøyene til å støtte ekspertene våre i
deres menneskelige beslutningstaking.
Vi bruker automatiserte systemer/prosesser
med betingelsene beskrevet i forrige avsnitt for å hjelpe våre ansatte med å
håndtere store mengder data, for eksempel ifm rekruttering til ledige
stillinger og registreringer, og vi kan bruke KI (for eksempel maskinlæring,
logikk eller kunnskapsbaserte og statistiske metoder) for å gi deg og våre
kunder de tjenestene dere etterspør (f.eks. å finne prosjektene med de beste
vilkårene for begge parter). Selv om vi bruker KI-systemer, tas alle
beslutninger som kan påvirke deg av vårt opplærte personale. Følgelig har disse
KI-systemene ikke rettsvirkning.
For eksempel, når vi leter etter nye muligheter eller prosjekter for deg, kan vi utføre et søk i oversiktene våre over ledige oppdrag ved hjelp av maskinlæring, logikk eller kunnskapsbaserte og statistiske metoder som bruker attributter som stillingstittel, tilgjengelighet, ferdigheter, vurderingsscore fra evt tester og lokasjon, for å sette sammen en kortliste som viser en oversikt over oppdrag som mest sannsynlig vil oppfylle dine krav.
Som nevnt nedenfor utleverer vi vanligvis dataene
dine til tredjeparter. Formålene med dette er beskrevet ovenfor og kan skje i
følgende situasjoner:
o
Bond/Bullhorn, lokalisert i UK
for support av vårt middle office system
o
Teamtailor AB, lokalisert i
Stockholm, Sverige for drift av vårt kandidatsystem
o
HireVue, lokalisert i South
Jordan, Utah, USA for videointervju
o
Xpectum, lokalisert i Åre,
Sverige for testverktøy
o
Assessio, lokalisert i Oslo,
Norge for testverktøy
o
Aon Assessment Norge,
lokalisert i Oslo, Norge for testverktøy
o
RefApp, lokalisert i
Stockholm, Sverige for referansesjekk
Personopplysninger om deg kan overføres
til og behandles i ett eller flere andre land, i eller utenfor EU/EØS eller
Sveits. En fullstendig liste over landene vi opererer i, er tilgjengelig på
nettsiden www.adeccogroup.com/worldwide-locations.
Vi overfører bare personopplysninger til partene
angitt i avsnitt over som er utenfor EU/EØS, Storbritannia eller Sveits
Disse er godkjent av
EU-kommisjonen, Storbritannias informasjonskommissær og den sveitsiske føderale
databeskyttelses- og informasjonskommissæren i henhold til artikkel 46 i Storbritannia
og EU’s GDPR eller artikkel 6 i den sveitsiske føderale databeskyttelsesloven
(artikkel 16 i den reviderte loven)
Du kan i denne forbindelse be om tilleggsinformasjon og få en kopi av den relevante beskyttelsen ved å kontakte oss som angitt nedenfor.
I henhold til
gjeldende personvernlovgivning har du følgende rettigheter:
Hvis du ønsker å utøve noen av
dine rettigheter, vennligst logg inn i selvbetjeningsportalen,
eller send oss en e-post på privacy@adecco.no.
Til slutt har du rett til å sende inn en klage til databeskyttelsesmyndigheten
på stedet der du bor eller jobber, eller på stedet der du mener at det har
oppstått et problem angående dataene dine.
Du er selv ansvarlig for å oppbevare egne innloggingsdetaljer til portalen trygt, særlig passordet som vi har gitt deg eller som du har valgt selv. Disse påloggingsdetaljene er ment for eget bruk. Du kan ikke dele påloggingsdetaljene dine eller annen kontoinformasjon med noen andre.
Vilkårene i
denne erklæringen kan endre seg fra tid til annen. Vi
vil informere om eventuelle vesentlige endringer i denne
erklæringen på passende måte, enten på dette nettstedet eller ved å kontakte
deg via andre kommunikasjonskanaler.
Hvis du;
o har spørsmål til eller har noe du ønsker å ta
opp om personvernerklæringen,
o ønsker mer informasjon om hvordan vi beskytter informasjonen din
(for eksempel når vi overfører den utenfor landet) og/eller
o ønsker å kontakte Adecco Groups personvernombud (DPO), eller den lokale personvernansvarlige,
kan du sende
oss en e-post på globalprivacy@adeccogroup.com (Adecco
Groups DPO) eller til vår lokalt ansvarlige for personvern på privacy@adecco.no.
Ønsker du å gjøre bruk av dine rettigheter, vennligst logg inn i selvbetjeningsportalen, eller send oss en e-post på privacy@adecco.no.
Sist oppdatert: Juni 2024
Velkommen til Adecco Group Norge AS.
Vi ser frem til å samarbeide med deg for å hjelpe
deg med å utvikle karrieren din videre.
Denne personvernerklæringen
beskriver hvilke personopplysninger vi samler inn fra deg, hvordan vi samler
inn, bruker og behandler dem, og hvordan vi ved å gjøre det overholder våre
juridiske forpliktelser overfor deg. Ditt personvern er viktig for oss, og vi
er forpliktet til å beskytte og respektere dine personvernrettigheter. Vi vet
at den er lang, vi ber deg likevel om å lese den nøye.
Nedenfor
finner du en innholdsfortegnelse slik at du kan gå rett til delene du ønsker å
se nærmere på.
Innholdsfortegnelse
Tydeliggjøring av noen ord og
begreper
Hvilke personopplysninger
innhenter og behandler selskapet?
Hvorfor behandler vi personopplysningene dine og
hvor lenge beholder vi dem?
Hvordan samler vi inn dine
personopplysninger?
Må du å gi oss personopplysningene vi spør om?
Benytter vi kunstig intelligens?
Overfører vi personopplysningene dine
til tredjeparter?
Overfører vi personopplysningene
dine utenfor landet?
Hva med datasikkerhet når du
bruker systemene våre?
Hvordan håndterer vi endringer i denne
personvernerklæringen?
Innledningsvis
må vi avklare hvordan visse ord og begreper brukes i denne erklæringen.
Det kan virke åpenbart, men i
denne erklæringen vil du bli referert til som 'Du'. Når vi snakker om "oss"
eller "selskapet", mener vi Adecco. Vi har vårt hovedkontor på
Sjølyst plass 2 i Oslo. Selskapet er en del av Adecco Group AG (Adecco Group)
med hovedkontor i Bellerivestrasse 30, 8008 Zurich, Sveits, den største leverandøren
av HR-tjenester i verden. Gjennom sine ulike selskaper og forretningsområder
tilbyr Adecco-konsernet flere HR-tjenester som bemanning, utplassering, lønnskjøring,
rekruttering og utvelgelse, testløsninger, karriereveiledning, talentutvikling,
opplæring og utdanning, karriererådgiving til oppsagte og internasjonal
mobilitet («våre aktiviteter»).
For å utføre våre aktiviteter
bruker selskapet flere IT-systemer. I noen tilfeller tilbyr vi en
selvbetjeningsportal ('Portal') til våre medarbeidere og kandidater.
Gjennom portalen kan du søke på jobber utlyst av selskapet og dets
søsterselskaper som samsvarer med dine interesser, ferdigheter og/eller
erfaring, på de stedene der du har uttrykt interesse for eller har et ønske om å
jobbe.
Avslutningsvis er dette en personvernerklæring
med informasjon om hvordan vi behandler dine
personlige opplysninger. Erklæringen
handler med andre ord ikke om informasjon om selskapet (selv om de noen
ganger overlapper hverandre). Denne typen informasjon blir noen ganger referert
til som «personlig informasjon», «personlig identifiserbar informasjon» eller
«PII». Vi bruker begrepet «Personopplysninger» i denne erklæringen.
Vi samler inn og bruker
personopplysninger for å administrere forholdet mellom deg og oss på riktig
måte, som vi har gruppert sammen som følger:
a)
Identitetsdata betyr navn, brukernavn eller
lignende identifikator, tittel, fødested og dokumenter som verifiserer hvem du
er;
b)
Kontaktdata betyr
e-postadressen din for kommunikasjon, leverings- eller annen postadresse,
telefonnummer
c)
Korrespondansedata betyr
registreringer av skriftlig korrespondanse og telefonsamtaler med oss,
inkludert e-postadressen, nummeret du kontaktet oss fra, og klokkeslett, dato
og varighet for samtalen eller annen kontakt.
d)
Opplysninger om kvalifikasjoner og
arbeidserfaring viser til CV, opplysninger om utdanning, kurs, praksis og all annen informasjon som du selv har
oppgitt i CV eller resymé.
e)
HR-data
refererer til kjønn, nasjonalitet, bevis på adresse og kontroll av visum og
arbeidstillatelser, oppmøtestatistikk, tid brukt på prosjekter, opplæring,
forfremmelse, undersøkelses- og disiplinærsaker.
f)
Med lønnsdata menes
bankkontoopplysninger, personnummer, skattekommune og skatteklasse/-prosent,
opplysninger om eventuelle påleggstrekk, lønn og ytelser, og andre frivillige
trekk du ber oss om å trekke fra lønn og bidrag (for eksempel medlemskap i
fagforening).
g)
Reiseinformasjon
(reiseinformasjon, kredittkortinformasjon, passnummer, påløpte utgifter) for
forhandling av, tilrettelegging for og kjøp av alle reiserelaterte aktiviteter
(f.eks. fly-, tog-, hotell- og bilbestillinger) og refusjon av reiseutgifter.
h)
Bilder og videoer av din
deltakelse i opplæring eller lignende økter og/eller fra bruk til intern
kommunikasjon;
i)
Data fra sosiale medier betyr
profildataene dine på sosiale medier som LinkedIn og annen informasjon du
publiserer på eller på annen måte deler med oss fra sosiale medier.
j)
Data om markedsføringskommunikasjon betyr
informasjon om hvordan du svarer på e-post, SMS, telefon og andre
markedsføringskampanjer.
k)
Tilbakemeldinger om deg
fra våre ansatte og tredjeparter som du jobber med eller for, og annen
vurderingsinformasjon; der du gir tilbakemelding om andre og din tilbakemelding
om oss og våre tjenester gjennom våre tilfredshetsundersøkelser eller gjennom
andre kommunikasjonsmidler, tilbakemeldinger og undersøkelsessvar;
l)
Tekniske data
refererer til IP-adresser som du benytter når du kobler deg til vår portal og våre
eller andres produkter og tjenester, fra informasjonskapsler (som definert i
våre retningslinjer for informasjonskapsler),
påloggingsinformasjonen din (for eksempel klokkeslett, dato og varighet),
nettlesertypen og versjonen du bruker for å få tilgang til våre nettsteder,
apper og produkter og tjenester, nettlogger, trafikkdata, tidssoneinnstillingen
til enheten din og plasseringen til enheten din; typer nettleserplugin-moduler og -versjoner
du har brukt, andre kommunikasjonsdata, ressurser du får tilgang til på våre
nettsteder, apper og produkter og tjenester, operativsystemet og plattformtypen
til enheten du bruker, og informasjon om andre teknologier på enhetene du
bruker for å få tilgang til portalen, app-er produkter eller tjenester.
Avhengig av de
relevante omstendighetene og gjeldende lokale lover og krav, kan vi samle inn
noe av informasjonen som er oppført ovenfor for å administrere vårt forhold til
deg.
I noen tilfeller vil personopplysningene vi samler inn også inkludere
«spesielle kategorier av data» (også kjent som «sensitive data»), vi kaller
dette sensitive personopplysninger (m).
Dette kan inkludere detaljer om eventuelle funksjonshemminger og eventuelle
tilpasninger vi måtte gjøre for deg på arbeidsplassen, samt
fagforeningsmedlemskap eller helsedata (for eksempel medisinske journaler,
uførejournaler, arbeidsevne og helseforsikring der det inkluderer detaljer om
sykdom), i hvert tilfelle der det kreves eller tillates av og i samsvar med
gjeldende lov.
Formål
med behandlingen | Type data | Rettslig grunnlag for å behandle dine
personopplysninger | Lagringsperiode
For å
administrere og overholde din ansettelseskontrakt eller tjenesteavtale, og
eventuelle andre kontrakter og regler som styrer vårt ansettelsesforhold eller
annet kontraktsforhold med deg. | a) Identitetsopplysninger, b) Kontaktinformasjon,
c) Korrespondansedata, d) Kvalifikasjoner og arbeidserfaring, e) HR-data, f) Lønnsdata,
i) Data fra sosiale medier, k) Tilbakemeldinger, l) Tekniske data, m) Sensitive
personopplysninger | -Utføre en avtale eller ta skritt før du inngår en
kontrakt knyttet til arbeidsavtalen eller tjenestene med deg, - Overholdelse av
juridiske forpliktelser som arbeidsrett | Kontraktens varighet +
tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser (2+ år)
Å utføre
andre HR aktiviteter (inkludert administrasjon av arbeid, fravær, opplæring,
reiser, utgifter inkludert fordeler og disiplinærsaker). | a) Identitetsopplysninger,
b) Kontaktinformasjon, c) Korrespondansedata, d) Kvalifikasjoner og
arbeidserfaring, e) HR-data, f) Lønnsdata, g) Reise data, i) Data fra sosiale
medier, k) Tilbakemeldinger, l) Tekniske data,m) Sensitive personopplysninger |
- Utføre en avtale eller ta skritt før du inngår en kontrakt knyttet til
arbeidsavtalen eller tjenestene med deg, - Overholdelse av juridiske
forpliktelser som arbeidsrett | Kontraktens varighet + tilleggsperiode som kreves
av gjeldende juridiske forpliktelser (2+ år)
For å gi
våre medarbeidere den hjelpen de forventer, for eksempel å finne passende
oppdrag eller tilrettelegge prosessen med å søke nye oppdrag. | a) Identitetsopplysninger,
b) Kontaktinformasjon, c) Korrespondansedata, d) Kvalifikasjoner og
arbeidserfaring, e) HR-data, i) Data fra sosiale medier, k) Tilbakemeldinger | - Utføre en avtale eller ta skritt før du inngår
en kontrakt knyttet til arbeidsavtalen eller tjenestene med deg | Kontraktens
varighet + tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser (2
år)
Opprettholde
og forbedre administrasjonen av talent (inkludert for å analysere
arbeidsstyrken og be om tilbakemeldinger fra ansatte og medarbeidere). | a) Identitetsopplysninger,
b) Kontaktinformasjon, d) Kvalifikasjoner og arbeidserfaring, e) HR-data, k) Tilbakemeldinger
| Oppfyllelse av våre legitime interesser i å tiltrekke oss de rette talentene
og å tilby muligheter til nye og eksisterende medarbeidere | Kontraktens varighet
+ tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser (2 år)
For å
videreutvikle, teste og forbedre nettstedet/portalen vår, eller andre
eksisterende eller nye systemer/prosesser for å bistå deg, våre kunder, andre
ansatte og tredjeparter bedre. | k) Tilbakemelding, l) Tekniske data | Oppfylle
våre legitime interesser for å forbedre systemene våre | Kontraktens varighet +
tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser (2 år)
Å
gjennomføre studier og statistisk og analytisk forskning, for eksempel å
sammenligne effektiviteten av vår utleie av medarbeidere til kunder på tvers av
ulike forretningssektorer og geografier og søke å identifisere faktorer som kan
påvirker eventuelle forskjeller vi identifiserer. | d) Informasjon om
kvalifikasjoner og arbeidserfaring, e) HR-data, j) Data om markedskommunikasjon,
k) Tilbakemelding, l) Tekniske data | Oppfylle våre legitime interesser for å
forbedre og utvikle virksomheten vår | Kontraktens varighet + tilleggsperiode
som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser (2 år)
For å
overføre data til tredjeparter i samsvar med avsnitt 6 nedenfor. | Alle
kategorier av data som er oppført ovenfor som anses nødvendige | Oppfylle våre
legitime interesser for å levere tjenester og sette bort disse tjenestene til
tredjeparter | Kontraktens varighet + tilleggsperiode som kreves av gjeldende
juridiske forpliktelser (2 år)
For å
overholde våre juridiske forpliktelser. | Alle kategorier av data som er
oppført ovenfor som nødvendige | Overholdelse av juridiske forpliktelser som å
føre journaler for skatteformål eller gi informasjon til et offentlig organ
eller rettshåndhevelsemyndighet | Kontraktens varighet + tilleggsperiode som
kreves av gjeldende juridiske forpliktelser (inntil 10 år)
Å fremme
sikkerhet og beskyttelse av mennesker, lokaler, systemer og eiendeler | a) Identitetsopplysninger,
l) Tekniske data | Oppfylle våre legitime interesser for å sikre at
virksomheten vår (og menneskene som jobber i den) er trygge og sikret | Kontraktens
varighet + tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser
(inntil 1 år)
For å
overvåke overholdelse av interne retningslinjer og prosedyrer | a)
Identitetsdata, c) Korrespondanse-data, e) HR-data, i) Data fra sosiale medier,
k) Tilbakemelding, l) Tekniske data | Oppfylle våre legitime interesser for å
sikre at våre retningslinjer og rutiner følges | Kontraktens varighet +
tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser (2 år)
For å
administrere kommunikasjon og andre systemer som brukes av Adecco Group
(inkludert interne kontaktdatabaser) | a) Identitetsopplysninger, b) Kontaktopplysninger,
c) Opplysninger om korrespondanse, j) Data om markedskommunikasjon, l) Tekniske
data | Oppfylle våre legitime interesser for å sikre at systemene våre fungerer
som de skal | Kontraktens varighet + tilleggsperiode som kreves av gjeldende
juridiske forpliktelser (2 år)
For å
undersøke eller svare på hendelser og klager | a) Identitetsopplysninger, b) Kontaktopplysninger,
c) Opplysninger om korrespondanse | - Overholdelse av juridiske forpliktelser
som arbeidsrett, - Oppfylle våre legitime interesser i å håndtere eventuelle
hendelser og klager i samsvar med våre interne prosedyrer | Kontraktens
varighet + tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser
(inntil 2 år)
Å
rapportere internt at opplæringsøkter har funnet sted og å føre oversikt over
innholdet for å kunne bruke innholdet til annen intern opplæring eller
tredjeparter (innspilt opplæring) | a) Identitetsopplysninger, h) Bilder og
videoer | Samtykke | Kontraktens varighet + tilleggsperiode som kreves av
gjeldende juridiske forpliktelser (inntil 2 år)
For å
sende intern kommunikasjon, for eksempel e-post, meldinger og nyheter på
intranettet | a) Identitetsopplysninger, b) Kontaktopplysninger, h) Bilder og
videoer | Samtykke | Varighet av kontrakten din + tilleggsperiode som kreves av
gjeldende juridiske forpliktelser (2 år)
Å
delta i et mulig eller faktisk kjøp eller salg, eller joint venture, av hele
eller deler av en virksomhet eller et selskap, som et medlem av
Adecco-konsernet ønsker å delta i | Alle kategorier av data som er oppført
ovenfor som nødvendige | - Overholdelse av juridiske forpliktelser i henhold
til enhver avtale vi har med en selger eller kjøper, - Oppfylle våre legitime
interesser i å fremme vekst og utvikling av Adecco-konsernet | Kontraktens
varighet + tilleggsperiode som kreves av gjeldende juridiske forpliktelser
(inntil 2 år)
Personopplysningene vi samler inn om deg kommer fra søknadsskjemaene, eventuelle dokumenter vi ber deg om å fylle ut under onboarding-prosessen eller andre dokumenter du sender til oss og dine interaksjoner med oss og andre under din ansettelse hos oss.
I noen tilfeller vil vi også samle
inn personopplysninger direkte fra tredjeparter, for eksempel fra
rekrutteringsbyråer som vi samarbeider med, andre enheter i Adecco-konsernet
hvis du har blitt overført til oss fra den Adecco-enheten, leverandører av
bakgrunnssjekker som Semac, leverandører av eventuelle tjenester (som f.eks tilbyr
tjenester i vårt fordelsprogram), andre ansatte som gjennom eventuelle klager
eller disiplinære rapporteringer som sendes inn om deg, eller fra offentlig
tilgjengelige kilder som LinkedIn i samsvar med gjeldende lov.
Levering
av dine personopplysninger er et nødvendig krav for å inngå og/eller
opprettholde vår kontrakt med deg. Dette betyr at du er forpliktet til å oppgi
dine personopplysninger til oss.
Hvis du ikke oppgir
personopplysningene dine til oss, kan det hende at vi enten ikke kan inngå noe
ansettelsesforhold med deg, eller i det minste kan det hende at vi ikke kan
utføre kontrakten vi har inngått med deg (for eksempel å betale deg eller gi en
fordel), du kan kanskje ikke ta del av tjenester som medarbeideroppfølging eller
karriereutvikling (som kanskje heller ikke er i samsvar med kontrakten din med
oss); eller vi kan bli forhindret fra å
overholde våre juridiske forpliktelser (for eksempel å sikre helsen og
sikkerheten til våre arbeidere).
Ja, noen ganger bruker vi kunstig intelligens (AI). Vi bruker imidlertid ikke dine personopplysninger i noen automatisert beslutningstaking (en beslutning som tas utelukkende ved opprettelse og anvendelse av teknologier uten menneskelig innblanding) eller profilering (behandling av personopplysninger ved hjelp av en rekke teknologier som reduserer menneskelig innblanding for å evaluere visse forhold om en person) som har en rettslig konsekvens eller lignende betydelig konsekvens for deg.
Vi bruker forskjellige teknologier for å analysere dataene dine, men uansett er det alltid menneskelig involvering i disse prosessene, da vi bruker disse verktøyene til å støtte ekspertene våre i deres menneskelige beslutningstaking.
Vi bruker automatiserte
systemer/prosesser med betingelsene beskrevet i forrige avsnitt for å hjelpe
våre ansatte med å håndtere store mengder data, for eksempel ifm rekruttering
til ledige stillinger og registreringer, og vi kan bruke AI (for eksempel
maskinlæring, logikk eller kunnskapsbaserte og statistiske metoder) for å gi
deg og våre kunder de tjenestene dere etterspør (f.eks. å finne prosjektene med
de beste vilkårene for begge parter). Selv om vi bruker AI-systemer, tas alle
beslutninger som kan påvirke deg av vårt opplærte personale. Følgelig har disse
AI-systemene ikke rettsvirkning.
For eksempel, når vi leter etter nye
muligheter eller prosjekter for deg, kan vi utføre et søk i oversiktene våre
over ledige oppdrag ved hjelp av maskinlæring, logikk eller kunnskapsbaserte og
statistiske metoder som bruker attributter som stillingstittel,
tilgjengelighet, ferdigheter, vurderingsscore fra evt tester og lokasjon, for å
sette sammen en kortliste som viser en oversikt over oppdrag som mest
sannsynlig vil oppfylle dine krav.
Som nevnt nedenfor, utleverer vi
vanligvis dataene dine til tredjeparter. Dette gjøres for å utføre formålene
som er angitt i avsnitt 3 ovenfor. Vi gjør dette under følgende omstendigheter:
• Til våre leverandører. For eksempel vil vi engasjere leverandører til å utføre vårt administrative og operasjonelle arbeid for å støtte vårt forhold til deg. Leverandøren(e) vil være underlagt kontraktsmessige og andre juridiske forpliktelser for å opprettholde konfidensialiteten til dataene dine og for å respektere personvernet ditt og vil bare ha tilgang til dataene de trenger for å utføre sine funksjoner; disse leverandørene er oftest IT-leverandører (som er vert for eller støtter IT-systemene våre, inkludert informasjon om deg), selskaper som tar seg av den fysiske sikkerheten til bygningene våre og derfor trenger å kjenne deg for å gi tilgang til bygningene våre), HR-relaterte leverandører (som administrerer lønn eller fordeler på våre vegne); reiseleverandører (som administrerer eller arrangerer reiser for våre ansatte medarbeidere) eller leverandører av økonomi- og regnskapsstyring for backoffice (som trenger å administrere informasjon om medarbeidere og partnere ifm forpliktelser og fordringer). Denne kategorien av tredjeparter inkluderer:
o
Umoe
Consulting, lokalisert i Oslo, Norge for å drifte vår app Squad XL
o
Akyla,
lokalisert i Nederland for å drifte vårt system for timeregistrering
o
Bond/Bullhorn;
lokalisert i UK for support av vårt middle office system
o
HireVue,
lokalisert i South Jordan, Utah, USA for videointervju
o
Xpectum,
lokalisert i Åre, Sverige for testverktøy
o
Assessio,
lokalisert i Oslo, Norge for testverktøy
o
Aon
Assessment Norge, lokalisert i Oslo, Norge for testverktøy.
o
RefApp,
lokalisert i Stockholm, Sverige for referansesjekk
o Egencia, lokalisert i Norge for å håndtere reiseaktivitet
•
Til medlemmer av Adecco Group og tilknyttede
selskaper (i andre land). En fullstendig liste over land vi opererer i er tilgjengelig på våre
nettsider www.adeccogroup.com/worldwide-locations. Informasjonen din vil bli delt med dem av en
rekke årsaker:
o
informasjon
deles med medlemmer av Adecco-konsernet som leverer IT-funksjoner for Adecco-selskaper
over hele verden; disse IT-funksjonene er lokalisert i Frankrike, Tsjekkia og
Nederland.
o
Informasjonen
deles også med tilknyttede selskaper over hele verden (inkludert de juridiske
enhetene som er anskaffet etter at informasjonen er samlet inn) der du har uttrykt
interesse for muligheter i det markedet, eller med medlemmer av Adecco-gruppen
som identifiserer at du kan ha spesifikke ferdigheter som kreves eller trengs i
det markedet.
• Til våre kunder/potensielle arbeidsgivere:
Vi vil dele opplysningene dine med våre kunder som tilbyr jobber/oppdrag
som du kan være interessert i eller som er interessert i profilen din. De har
kontraktsmessige og konfidensielle forpliktelser angående dataene dine overfor
oss og til deg.
• Til offentlige myndigheter eller tilsynsmyndigheter. Vi vil dele opplysninger om deg
med offentlige myndigheter, politi, tilsynsmyndigheter eller andre relevante instanser hvis vi etter eget
skjønn mener at vi er rettslige forpliktet eller har myndighet til å gjøre det,
eller hvis det vil være forsvarlig å gjøre det.
• Til potensielle selgere eller
kjøpere og deres rådgivere. Som en del av due diligence knyttet til (eller implementering av) en
fusjon, oppkjøp, endring av tjenesteleverandør eller annen
forretningstransaksjon, må vi utlevere informasjonen din til den potensielle
selgeren eller kjøperen, den nye tjenesteleverandøren og deres rådgivere.
Overfører vi personopplysninger dine utenfor landet?
Dataene dine kan overføres og
behandles i ett eller flere andre land, i eller utenfor EU, Storbritannia og
Sveits. En fullstendig liste over land vi opererer i er tilgjengelig på våre
nettsider www.adeccogroup.com/worldwide-locations.
Vi overfører bare dataene dine til partene som
er oppført i avsnitt ovenfor som befinner seg utenfor EU/EØS, Storbritannia
eller Sveits:
·
til
land som EU-kommisjonen, Storbritannias informasjonskommissær eller den
sveitsiske føderale databeskyttelses- og informasjonskommissæren mener tilbyr
deg et tilstrekkelig beskyttelsesnivå i samsvar med artikkel 45 i Storbritannia
og EU’s GDPR eller artikkel 6 i den sveitsiske føderale databeskyttelsesloven
(artikkel 16 i den reviderte loven) (en liste over disse landene er
tilgjengelig her): https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/adequacy-decisions_en
og her https://www.edoeb.admin.ch/edoeb/de/home/datenschutz/handel-und-wirtschaft/uebermittlung-ins-ausland.html
(Sveits) eller;
·
der
Adecco-konsernet har passende sikkerhetstiltak på plass for å bevare ditt personvern
(hvor vi vanligvis bruker en av formene for dataoverføringskontrakter som er godkjent
av EU-kommisjonen, Informasjonskommisærens
kontor (ICO) i Storbritannia eller den sveitsiske føderale databeskyttelses-
og informasjonskommisæren, kopier av disse er tilgjengelige her:
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en,https://ico.org.uk/for-organisations/guide-to-data-protection/guide-to-the-general-data-protection-regulation-gdpr/international-data-transfer-agreement-and-guidance /
Disse er godkjent av
EU-kommisjonen, Storbritannias informasjonskommissær og den sveitsiske føderale
databeskyttelses- og informasjonskommissæren i henhold til artikkel 46 i Storbritannia
og EU’s GDPR eller artikkel 6 i den sveitsiske føderale databeskyttelsesloven
(artikkel 16 i den reviderte loven).
Du kan be om ytterligere informasjon i denne forbindelse og få en kopi av den relevante beskyttelsen ved å kontakte oss ved hjelp av detaljene nedenfor.
I henhold til gjeldende personvernlovgivning har du følgende rettigheter:
·
Rett til å få innsyn i og få en kopi av din personlige informasjon
Du har rett til å be om bekreftelse på om vi behandler noen av dine personopplysninger.
Der dette er tilfelle, har du rett til å få innsyn i dine personopplysninger og
visse opplysninger om hvordan de behandles. I noen tilfeller kan du be oss om å
gi en elektronisk kopi av informasjonen din. Hvis det er et
selvbetjeningssystem, oppfordrer vi deg til å gå dit og få tilgang til det og
skaffe deg en kopi selv. Under visse begrensede omstendigheter har du også rett
til å be om portabilitet av dine personopplysninger til en tredjepart.
·
Rett til å korrigere dine personopplysninger
Hvis du kan demonstrere at personopplysninger vi har om deg ikke er nøyaktige,
kan du be om at disse opplysningene oppdateres eller på annen måte korrigeres.
Hvis det er et selvbetjeningssystem tilgjengelig, oppfordrer vi deg til å gå
dit og oppdatere det selv.
·
Rett til å bli glemt eller til å slette personopplysninger
Under visse omstendigheter har du rett til å få dine personopplysninger
slettet. Du kan komme med en slik forespørsel når som helst, og vi vil vurdere
om vi skal imøtekomme forespørselen din, men denne retten er underlagt eventuelle
juridiske forpliktelser vi måtte ha til å beholde data. I situasjoner der vi
bestemmer i samsvar med loven at din forespørsel om å få dine
personopplysninger slettet må innvilges, vil vi gjøre det uten unødig
forsinkelse.
·
Rett til å begrense eller protestere mot behandlingen av dine
personopplysninger
Under visse omstendigheter har du rett til å begrense behandlingen av
dine personopplysninger, eller til å protestere mot visse behandlinger av disse
på grunn av din spesielle situasjon.
·
Rett til å trekke tilbake samtykke
Du har rett til å trekke tilbake samtykket ditt når som helst der vi er avhengige av samtykke for å behandle dine personopplysninger. Dette vil imidlertid ikke påvirke lovligheten av behandlingen som er utført før du trekker tilbake samtykket ditt. Hvis du trekker tilbake samtykket ditt, kan det hende at vi ikke kan levere visse produkter eller tjenester til deg. Vi vil varsle deg hvis dette er tilfelle når du trekker tilbake samtykket ditt.
Hvis du ønsker å utøve noen av rettighetene dine, kan du sende oss en e-post på privacy@adecco.no.
Til slutt har du rett til å sende inn en klage til databeskyttelsesmyndigheten på stedet der du bor eller jobber, eller på stedet der du mener at det har oppstått et problem angående dataene dine.
I den grad loven tillater det, forbeholder Adecco seg retten til å gjennomgå, overvåke og registrere tilgang til, bruk av og innhold av informasjon som finnes i eller behandles av IT-systemene. Vi gjør dette for formål knyttet til å fremme sikkerhet og beskyttelse av mennesker, lokaler, systemer og eiendeler, og også til administrasjon av kommunikasjon og andre systemer som brukes av Adecco Group. Vi har markert dette i denne personvernerklæringen slik at du er oppmerksom på at spesielt din bruk av arbeidsrelaterte IT-systemer kan overvåkes av andre.
Du er ansvarlig for å sørge for at påloggingsinformasjonen din til Adecco-systemene er sikker, spesielt passord du har fått fra oss eller som du har valgt. Disse påloggingsdetaljene er ment for eget bruk. Du kan ikke dele påloggingsdetaljene dine eller annen kontoinformasjon med noen andre.
Vilkårene i denne erklæringen kan endres fra tid til annen. Vi vil legge ut eventuelle vesentlige endringer i denne erklæringen på passende måte, enten på dette nettstedet eller ved å kontakte deg gjennom andre kommunikasjonskanaler.
Hvis du
•
har
spørsmål eller har noe du ønsker å ta opp om personvernerklæringen
vår;
•
ønsker
mer informasjon om hvordan vi beskytter informasjonen din (for eksempel når vi
overfører den utenfor landet), eller
• ønsker å kontakte Adecco Groups personvernombud (DPO) eller den lokale personvernansvarlige, kan du sende en e-post til Adeccos personvernombud på globalprivacy@adeccogroup.com eller den lokale personvernansvarlige på privacy@adecco.no.
Ønsker du å gjøre bruk av dine rettigheter, vennligst logg inn i selvbetjeningsportalen, eller send oss en e-post på privacy@adecco.no.
Oppdatert versjon:
Du er nå en viktig del av et av verdens største bemanningsselskap.
I Norge arbeider mange tusen medarbeidere for Adecco hver dag. En stor andel av disse tilbys jobb hos kunden etter endt oppdrag. I tillegg rekrutterer vi flere tusen personer hvert år direkte til våre kunder.
Når du er i oppdrag hos våre kunder, er du vår ambassadør og vårt ansikt utad. Husk at du alltid er underlagt de retningslinjer som gjelder på den enkelte arbeidsplass. Forhold deg til kundens regler for bruk av internett, e-post, mobil og telefon.
I denne håndboken finner du praktiske opplysninger og informasjon om ditt arbeidsforhold i Adecco. Dersom det er noe du ikke finner svar på, eller det er noe du trenger råd om eller hjelp til i din arbeidssituasjon, er vi alltid klare til å snakke med deg.
Vi ser fram til et godt samarbeid!
Verdiene er det som gjør oss til oss.
Vår målsetting er å bli et naturlig førstevalg for både kunder og kandidater. Verdiene våre er et ledd i å nå denne målsettingen:
Lagånd – Sammen oppnår vi bedre resultater, trivsel og motivasjon.
Entreprenørskap – Vi tar eierskap og ser nye muligheter.
Kundefokus – Vi yter en service som oppfyller kundens forventninger.
Ansvarlighet – Vi kommuniserer tydelig og opptrer med ærlighet og respekt.
Passion – Din suksess – vår stolthet!
Taushetsplikt
Som Adecco-medarbeider har du taushetsplikt om så vel Adecco, som våre kunders forretnings- og driftsforhold. Brudd på taushetsplikten kan få alvorlige konsekvenser både for deg og Adecco. For å være på den sikre siden bør du oppfatte alle opplysninger du får i forbindelse med oppdrag som konfidensielle, og ikke snakke med utenforstående om forhold hos kunden eller i Adecco. Ved å signere på Arbeidsavtalen signerer du samtidig på taushetserklæring for Adecco (arbeidsavtalen har eget avsnitt for taushetsplikt). Vi har også noen kunder som ønsker at du signerer på deres taushetserklæring i tillegg.
Arbeidsavtale
Arbeidsavtalen du har skrevet under bekrefter at det er Adecco som er din arbeidsgiver, og at det er Adecco som er ansvarlig for at du får lønn og feriepenger, samt at skatte- og trygdetrekk blir foretatt etter gjeldende regler i arbeidsmiljøloven, ferieloven og folketrygdloven. Arbeidsavtalen suppleres med en oppdragsbekreftelse for hvert nye oppdrag. Ved forlengelse av oppdrag, mottar du en ny oppdragsbekreftelse.
Tilbud om oppdrag
Takker du ja til oppdrag, forplikter du deg til å arbeide hos kunden i den tiden som er avtalt, så sant du ikke blir syk eller må være borte fra arbeid av andre grunner.
Fravær må umiddelbart meldes til kunden og din konsulent i Adecco.
Ved avtalt oppdrags utløp vil vi jobbe for å finne andre oppdrag til deg i henhold til arbeidsavtalen du har inngått med oss. Det er derfor viktig at du til enhver tid oppdaterer din tilgjengelighet for oss i webportalen og holder tett dialog med din kontaktperson i Adecco.
Oppdragsinformasjon
Vi gir deg all den informasjon du trenger om oppdraget; arbeidstid, adresse og veibeskrivelse, hvem du skal rapportere til og en beskrivelse av arbeidet du skal utføre. Alt du trenger å tenke på er å gjøre en god jobb!
Vi gjør oppmerksom på at du i det daglige arbeidet vil være underlagt den enkelte oppdragsgivers styring og kontroll, herunder gjeldende retningslinjer hos oppdragsgiver.
Oppfølging
I løpet av de første dagene du er ute i oppdrag vil vi ta kontakt med deg for å høre hvordan arbeidet går og hvordan du trives. Videre holder vi fortløpende kontakt både med deg og kunden under oppdragets varighet. Det er imidlertid viktig at du også holder oss oppdatert. Husk at det er Adecco som er din arbeidsgiver, og skulle du ha konkrete spørsmål eller problemstillinger er vi her for å hjelpe deg.
For oss er det viktig at du trives i oppdraget ditt. Vi evaluerer alle oppdrag underveis og ved avslutning av av hvert oppdrag. Denne oppfølgingen gir oss også et bilde av kundens oppfatning av hvordan oppdraget er utført.
Endringer i oppdrag
Dersom kunden gir deg beskjed om at ditt oppdrag blir kortere eller lengre enn opprinnelig avtalt, ta kontakt med din konsulent/kontaktperson i Adecco så raskt som mulig. Normalt vil du få all slik informasjon via Adecco.
Hvis du ønsker en fast stilling fremfor vikariater, ta kontakt med oss og vi vil hjelpe deg så godt vi kan.
Det kan også hende at kunden tilbyr deg fast stilling. Da er det viktig at du raskt tar kontakt med oss for behandling av saken.
Gi beskjed
Er du forhindret fra å møte på jobb uansett årsak, er det viktig at du gir beskjed på telefon (ikke sms) til din overordnede hos oppdragsgiver og til din kontaktperson i Adecco så raskt som overhodet mulig og før arbeidsdagens start. Oppstår det problemer av noe slag på arbeidsplassen, kontakt din konsulent i Adecco. Ikke ta opp spørsmål om arbeidsbetingelser, oppgaver eller andre forhold hos oppdragsgiver på egen hånd. Det er vi som er din arbeidsgiver. Slike forhold skal derfor tas opp med din konsulen/kontaktperson i Adecco.
For at vi skal kunne holde kontakt med deg, er det viktig at du gir oss beskjed om endring av adresse, telefonnummer og evt. epost.
I det enkelte oppdrag skal du være omfattet av kundens vilkår for tilsvarende stilling når det gjelder arbeidstidens lengde og plassering, overtidsarbeid, varighet og plassering av pauser og hvileperioder og nattarbeid.
Ellers gjelder følgende: Den daglige og ukentlige arbeidstiden følger av arbeidsavtale og oppdragsbekreftelsen for det konkrete oppdraget. Dersom ikke annet gjelder hos innleieren i det enkelte oppdrag er du forpliktet til å utføre overtidsarbeid og/eller merarbeid etter arbeidsmiljølovens regler.
Dersom innleier i oppdragsperioden holder virksomheten stengt eller av andre årsaker holder stengt, hele dager eller deler av dager, er dette å anse som en del av oppdragsgivers arbeidstid, som det derfor ikke betales lønn for.
Dersom innleier ved slik stengning likevel betaler lønn (ikke feriepenger) til sine egne ansatte i samme stilling som du er i, skal du etter likebehandlingsreglene ha tilsvarende lønn. Hvis innleier i slike tilfeller ikke betaler lønn til egne ansatte, har heller ikke du krav på lønn for tiden under slik stengning.
Dersom du blir syk og av den grunn må være borte fra arbeid, skal du ringe til din kontaktperson (evt. avdeling) i Adecco så tidlig som overhodet mulig, og senest innen arbeidets start første fraværsdag. Eks.: Begynner du på jobb kl 08.00, må du ringe så tidlig som mulig og senest før kl. 08.00.
Ved sykefravær plikter Adecco som regel å finne en erstatter til kunden. For at kunden ikke skal bli skadelidende er det viktig at du så snart som mulig gir oss beskjed om at du er syk, og hvor lenge du antar at sykdommen vil vare. Ved fravær ut over én dag må du ringe din kontaktperson (evt. avdeling) daglig hvis du på grunn av sykdom fortsatt ikke kan møte på jobb.
Ring
din kontaktperson (evt. avdeling) i Adecco og hos oppdragsgiver så snart du tror du blir borte.
I dialogen med oss vil vi be deg om å avklare følgende:
• om fraværet skyldes forhold ved arbeidsplassen
Sammen med konsulent vurderes det om du kan være i arbeid.
Sykmelding
Blir du syk etter dine første 4 uker som medarbeider i Adecco, men før det har gått to måneder, må du levere sykmelding fra lege for å være berettiget til lønn under sykefraværet. Sykmelding må du sende Adecco umiddelbart. Din rett til sykepenger bortfaller dersom sykmelding ikke er sendt til Adecco innen 14 dager etter første fraværsdag, jfr. folketrygdlovens § 8-18.
Egenmelding
Som nyansatt i Adecco må du ha vært ansatt i 2 - to - måneder for at innlevert egenmelding ifm sykdom gir rett til sykepenger. Egenmeldingsskjema skal fylles ut og sendes til Adecco første virkedag etter sykefraværet - Her finner du lenken for å dokumentere fravær
Ved for sen levering av egenmelding faller retten til sykepenger bort.
Sykefravær som varer mer enn tre dager må dokumenteres med sykmelding fra lege.
Du kan kun bruke egenmelding for hele dager, hvis du for eksempel går hjem fra jobben midt på dagen kan ikke egenmelding benyttes.
Du kan benytte egenmelding for sykefravær på inntil tre kalenderdager i løpet av en 16-dagers periode, regnet fra og med første fraværsdag. Egenmelding kan ikke benyttes mer enn inntil 4 – fire – ganger i løpet av en 12 måneders periode totalt, uansett antall oppdragsgivere. Har du brukt egenmelding fire ganger ila en 12 måneders periode, kan Adecco frata deg retten til å dokumentere sykefravær gjennom egenmelding for seks måneder regnet fra den dag du får beskjed. Adecco er pålagt å foreta en ny vurdering når det har gått seks måneder, jfr. folketrygdlovens § 8-27 tredje ledd.
Egenmeldingsskjema - Her finner du lenken for å dokumentere fravær
Sykepenger
Du må ha vært ansatt i minst 4 uker hos Adecco for å være berettiget til sykepenger. Når du har rett til sykepenger betaler Adecco de første 16 kalenderdagene (arbeidsgiverperioden ifm sykmelding). Ved sykefravær ut over 16 kalenderdager sender Adecco inntektsopplysninger til NAV som da tar over sykepengeansvaret.
Dersom du har krav på det, vil sykepenger utbetales fra og med den dagen du har meldt fraværet til Adecco. Sykepenger ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for. Arbeidsgiverperioden starter første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet, jfr folketrygdloven § 8-19 andre ledd.
Går det mer enn 14 dager mellom oppdrag (bortsett fra ved avtalt avvikling av ferie eller avspasering) må du opparbeide nye 4 uker (ved sykmelding fra lege) og 2 måneder (ved egenmelding) for å få rett til sykepenger jfr. folketrygdloven § 8-15.
Barns eller barnepassers sykdom
For å få lønn fra Adecco under barns eller barnepassers sykdom, må du ha vært ansatt i minst 4 uker. Meldeplikten til Adecco er den samme som ved egen sykdom.
Egenmelding gjelder til og med det året barnet fyller 12 år. Aldersgrensen er 18 år for barn som lider av en kronisk sykdom eller funksjonshemming. Arbeidstaker med omsorg for ett eller to barn har rett til sykelønn for inntil 10 dager hvert kalenderår, 20 dager for enslige forsørgere. Har du ansvar for tre eller flere barn økes retten til fravær med sykelønn til 15 dager, 30 dager for enslige forsørgere.
Dersom du må gå hjem fra arbeidet på grunn av barns eller barnepassers sykdom likestilles deler av dag med en hel stønadsdag, og du vil i henhold til folketrygdlovens bestemmelser ha rett til sykepenger for resten av dagen.
En arbeidstaker som er borte fra arbeidet pga. nødvendig tilsyn med sykt barn, kan være borte inntil 3 fraværsdager uten erklæring fra lege. Fra og med 4. fraværsdag må du fremlegge erklæring fra lege som dokumenterer barnets sykdom.
Antall dager pr. år gjelder sammenlagt, uansett antall oppdragsgivere du måtte ha i perioden.
Skjema for egenmelding ved sykt barn finner du på adecco.no
Adecco leverer stabilitet og forutsigbarhet for våre
oppdragsgivere ved å dekke opp midlertidig fravær. Vi har forpliktet oss til å
jobbe med å redusere sykefraværet. Som medarbeider hos Adecco har du en aktiv
rolle i dette arbeidet.
Retningslinjer for sykefraværsoppfølging
Sykefravær skal ringes inn før oppdragsstart hver
fraværsdag. Ring din kontaktperson hos Adecco og kontaktperson hos oppdragsgiver så snart du
tror du blir borte. Du må redegjøre for følgende:
•
om
fraværet skyldes forhold på arbeidsplassen
•
hva du
kan/ikke kan gjøre (din funksjonsevne)
•
mulighet
til å utføre deler av arbeidet
•
behov for
tilrettelegging
•
forventet lengde på fraværet
Sammen med kontaktperson hos Adecco vurderes det om
du kan være i arbeid.
Det må leveres gyldig dokumentasjon på alt fravær. Egenmelding
skal alltid leveres til din HR-konsulent første virkedag etter fravær.
Sykmelding skal sendes inn så fort du kan. Fristen ifølge Folketrygdloven er at
arbeidsgiver skal ha mottatt sykemelding innen 14 dager i tillegg til postgang.
Hvis man leverer egenmelding eller sykemelding
senere enn ovennevnte frister, er ikke arbeidsgiver pliktig å betale sykepenger
for fraværet.
Ved fravær er det forventet at du
•
holder HR-konsulent
oppdatert underveis og er tilgjengelig på telefon
•
bidrar
til utarbeidelse av oppfølgingsplan og utprøving av funksjonsevnen
•
stiller
på møter
Ved fravær kan du forvente at din HR-konsulent
•
kontakter
deg mot slutten av hver fraværsdag for å kartlegge forventet tilgjengelighet
neste arbeidsdag
•
innkaller deg til oppfølgingssamtale dersom du
har 4 eller flere fraværstilfeller
i løpet av 12 måneder
•
innkaller deg til oppfølgingssamtale ved langtidsfravær
Det forventes at du setter deg inn i Adecco's sykefraværsreglement i Personalhåndboken.
Timelister
Timelisten danner grunnlag for beregning av din lønn og vår faktura til kunden. Det er derfor viktig at den er korrekt utfylt og sendt inn. Timeliste skal sendes inn fortløpende av hensyn til våre kunder som blir fakturert etter innsendte timelister.
Timelister registreres på følgende måte:
- Adecco Time
- Squad XL
- Registrering i kundens system som importeres til Adecco Time.
Hva som gjelder for deg avklares med din konsulent i Adecco.
Timelisten må være mottatt innen kl. 12.00 mandag.
Husk også alltid å ha oppdatert e-post-adresse ifm. utsendelse av lønnsslipp.
Mottar vi timelisten etter fristen satt over (mandag kl. 12.00) må du vente til neste lønningsdag før lønn utbetales.
Din lønn i oppdrag vil bestemmes av innleier på bakgrunn av dennes regler for avlønning og bekreftes av den enkelte oppdragsbekreftelse. For perioder mellom oppdrag gjelder reglene presisert i din arbeidsavtale.
I avtalte oppdragsperioder skal du ha samme tilgang til felles goder og tjenester (fysiske fasiliteter som for eksempel kantine og treningsrom) hos innleieren som innleierens egne arbeidstakere, med mindre objektive grunner tilsier noe annet. Ta kontakt med din konsulent i Adecco ved spørsmål om slik tilgang.
Fra juni 2020 ble lønnsutbetalingsdato flyttet fra fredag etter arbeidsperiode til påfølgende onsdag for å ivareta kvaliteten på våre lønnsprosesser. Vi utbetaler lønn hver 14 dag, med bakgrunn i innleverte timelister. Månedslønn kan forekomme.
NB: Du mottar ikke lønn før vi har ditt fødselsnummer eller D-nummer registrert hos oss. Husk å oppgi kontonummer til Adecco. Det er viktig at du er nøye med disse opplysningene slik at du får utbetalt lønn til riktig tid og til riktig konto.
Skattekort
Skatteopplysninger vil bli hentet elektronisk for alle medarbeidere med gyldig fødselsnummer.
Er dette din første jobb må du bestille skattekort hos Skatteetaten (skatteetaten.no).
NB: Medarbeidere uten norsk fødselsnummer, men som har et D-nummer må søke om nytt skattekort hvert år. Dette vil ikke bli hentet automatisk.
Bevegelige helligdager
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av innleiers regler for fridager på og i tilknytning til bevegelige helligdager (1. nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, Kr. himmelfartsdag, 2. pinsedag, 1. og 2. juledag), samt godtgjøring i denne sammenheng.
Lønn for offentlige høytidsdager (1. og 17. mai)
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av innleiers regler for offentlige høytidsdager.
Dersom ansatte hos innleier ikke har betalt for slike dager kan du allikevel ha krav på lønn for offentlige høytidsdager som faller på en dag du normalt skulle vært i arbeid:
Du får lønn hvis du er i oppdrag i minst 30 dager rundt høytidsdagen. Dette gjelder ikke hvis disse dagene faller på en søndag eller annen helgedag (med helgedag menes røde dager på kalenderen). I tillegg kreves det at du skulle ha jobbet den ukedagen som høytidsdagen faller på. Det utbetales lønn for den tid du normalt skulle vært i arbeid.
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av innleiers regler for rett til lønn for offentlige høytidsdager.
Fravær på grunn av sykdom eller forhåndsavtalt ferie når du er i oppdrag fratar deg ikke retten til betaling for høytids- og helligdager.
For medarbeidere omfattet av tariffavtale gjelder egne regler.
Foreldrepermisjon
Det følger av folketrygdloven at både mor og far kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks – 6 – av de siste ti – 10 – månedene før uttaket av foreldrepenger starter. Foreldrepenger – både til mor og far – betales av NAV i henhold til gjeldende regler, og de til enhver tid gjeldende inntektsbegrensninger. Ta kontakt med NAV for flere opplysninger.
Velferdspermisjon
Adecco gir inntil 1 dag fri med lønn, etter avtale med din konsulent ved:
Annen permisjon
Fri for å følge barn de første dagene på skolen eller barnehagen er ikke en lovbestemt rett, men kan være regulert i tariffavtale/lokalt permisjonsreglement. I Adecco kan det gis fri uten lønn ifm dette, etter at det er avtalt med kunden og Adecco.
Lege/tannlege
Har du arbeidet i Adecco minst 300 timer de siste 12 måneder, kan du etter avtale og mot dokumentasjon få fri uten trekk i lønn inntil 12 timer pr. kalenderår. Dette gjelder når slike besøk ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
Svangerskapskontroll
Gravide arbeidstakere har rett til fri med lønn ved svangerskapskontroll, når slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
For medarbeidere omfattet av tariffavtale gjelder egne regler.
Ferie og feriepenger i henhold til ferieloven, eventuelt tariffavtale.
Avtale om tidspunkt for ferie må drøftes med din ansvarlige konsulent hos Arbeidsgiver. Merk at det er arbeidsgiver som har styringsrett for endelig fastsettelse av ferie ved uenighet, jf. ferieloven § 6 nr 1 første ledd.
I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av de samme regler om feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager som du ville hatt som direkte ansatt i tilsvarende stilling hos innleier dersom disse er bedre enn reglene i ferieloven.
Som medarbeider i Adecco har du krav på minst 25 virkedager ferie pr kalenderår. Hverdager inkludert lørdag er virkedager. Du har altså krav på fire uker og en dag ferie pr kalenderår. Dersom du har fylt 60 år har du rett til en ekstra ferieuke.
Feriepenger
Feriepenger tjenes opp i året før ferien tas ut. Retten til feriepenger fra Adecco avhenger av om du har hatt arbeidsinntekt hos Adecco i opptjeningsåret (året før ferieåret).
Feriepengesatsen i hvert oppdrag følger av innleiers regler (12 % eller 10,2 %/12,5 % eller 14,3 % hvis du er over 60 år), og utbetales normalt i midten av juni.
Dersom du er bundet av tariffavtale som gir rett til fem ukers ferie, er den ordinære satsen 12 %. For arbeidstakere over 60 år er satsen 14,3 %. Den femte ferieuken og den forhøyede satsen er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene, og ikke en del av ferieloven.
Slutter du i Adecco utbetales opptjente feriepenger for inneværende år sammen med siste ordinære lønnsutbetaling i henhold til ferielovens § 11 tredje ledd. Det trekkes skatt (ordinær inntektsskatt) av feriepenger som utbetales i opptjeningsåret (det året de er opptjent).
For medarbeidere omfattet av tariffavtale gjelder egne regler.
Vi i Adecco ønsker å gi våre medarbeidere eksklusive fordeler og utviklingsmuligheter. Derfor tilbyr vi deg et fordelsprogram som heter Adecco Fordel. Les mer om dette under Fordelsprogram her på Adecco.no
Avhengig av hvilket område du jobber innen har Adecco følgende tilbud om kompetanseutvikling;
https://www.adecco.no/medarbeider/
1. Riktige oppdrag
I samarbeid med deg dokumenterer vi forventninger og kompetanse i en yrkesprofil. Med utgangspunkt i yrkesprofilen vil vi søke å finne riktige oppdrag. Yrkesprofilen vil være tilgjengelig for deg, våre kunder og Adecco.
2. Oppfølging under oppdrag
Adecco forplikter å gi deg oppfølging under oppdrag (både på telefon/besøk). Dersom du er i et lengre oppdrag skal du ha beskjed om avslutning senest 14 dager før. Vi skal gjøre vårt beste for å finne et nytt oppdrag.
3. Sikkerhet på arbeidsplassen
Adecco forplikter å informere deg om risiko du kan bli utsatt for i et oppdrag. Vi vil at du informerer oss om uventet risiko, så tar vi dette opp med kunden umiddelbart. Adecco respekterer at du trekker deg fra et oppdrag med høyrisiko, uten at dette får økonomiske konsekvenser for deg.
4. Rekruttering uten diskriminering
Adecco forplikter å rekruttere uten noen form for diskriminering, som religion, rase, kjønn, alder eller funksjonshemming.
5. Fordeler ved å jobbe for Adecco
Vi forplikter å gi deg informasjon om og tilgang til vårt fordelsprogram.
Adecco Group Norge har som overordnet målsetting at ingen medarbeidere skal bli syke eller skadet som følge av sitt arbeid for Adecco. Som medarbeider i Adecco har du ansvar for å medvirke aktivt til og støtte opp om våre mål og rutiner for Helse, Miljø og Sikkerhet (HMS). Samtidig skal du rette deg etter oppdragsgivers HMS-rutiner og de instrukser som gjelder for dine arbeidsoppgaver på arbeidsplassen.
Du har ansvar og plikt til å melde fra om forhold som har betydning for HMS, både til oppdragsgiver og til Adecco. Slike meldinger kan du gi til din konsulent, til et av Adeccos verneombud, eller til Adecco Group sentralt på telefon 232 90 333
Melding om alvorlige hendelser
Alvorlige hendelser der du eller andre tilknyttet Adecco er involvert, skal alltid meldes umiddelbart til beredskapstelefon: 232 90 112
Dette gjelder spesielt:
• Arbeidsulykker og andre hendelser som medfører dødsfall eller alvorlig skade
• Arbeidsforhold som medfører fare for liv og helse
• Alvorlige skader på miljøet
• Alvorlige materielle skader (for eksempel brann i lokaler/boliger
Andre viktige telefonnummer:
Ambulanse 113
Brannvesen 110
Politi 112
Giftinformasjonen 22 59 13 00
I tillegg må du snarest gi beskjed til din nærmeste leder hos oppdragsgiver, og kontakte din konsulent hos Adecco.
Varsling av kritikkverdige forhold
Alle ansatte i Adecco Group Norge kan varsle om kritikkverdige forhold som brudd på lovverk, interne retningslinjer eller etiske normer.
Vi oppfordrer til å varsle om kritikkverdige forhold, fordi det kan bidra til å utvikle vår virksomhet positivt, men man har normalt ikke plikt til å varsle. Du har imidlertid plikt til å varsle om kriminelle forhold og om forhold der liv og helse er i fare.
Eksempler på hva det kan varsles om:
Prioritert fremgangsmåte for varsling av kritikkverdige forhold:
Dersom kontakt med ovenstående ikke løste problemet, eller du har motforestillinger mot å kontakte noen av disse,oppfordres du til å kontakte Adecco Groups Compliance and Ethics linje på telefon 800 15 654. Alternativt gå inn på nettstedet www.ACEConduct.com for registrering av forholdet. Varsling kan gjøres anonymt, men normalt vil åpenhet sikre bedre saksgang og resultat for alle involverte parter. Varsleres identitet er alltid fortrolig informasjon.
Gjelder det kritikkverdige forhold hos innleier har du også rett til å varsle direkte til innleier.
Ansvar, organisering og opplæring
Som innleid medarbeider er du underlagt oppdragsgivers instruksmyndighet og kontroll, og skal følge sikkerhetsinstrukser, arbeidsreglement og den arbeidstid som gjelder hos oppdragsgiveren.
Oppdragsgivers ansvar
Oppdragsgiver er hovedbedrift og ansvarlig for samordning av HMS-arbeid. Det innebærer at de er ansvarlig for at forholdene på arbeidsplassen er i overenstemmelse med arbeidsmiljølovens bestemmelser, og skal lede og følge deg opp i ditt daglige arbeid.
Du skal få informasjon og opplæring om sikkerhetsinstrukser, arbeidsreglement og andre HMS-rutiner, slik at du ikke utsettes for farer eller uheldige belastninger i arbeidet. Oppdragsgiver skal også inkludere deg i sin vernetjeneste og gi deg informasjon om hvem som er ditt lokale verneombud på arbeidsplassen.
Oppdragsgiver er ansvarlig for at du får nødvendig opplæring på det arbeidsutstyret du skal bruke på arbeidsplassen,samt å gi deg informasjon og opplæring om risikovurderinger og nødvendige vernetiltak for de arbeidsoperasjoner du blir satt til å utføre. Oppdragsgiver skal også sørge for at din arbeidstid er i samsvar med arbeidsmiljøloven.
Adeccos ansvar
Adecco er medansvarlig for at arbeidsmiljøet du jobber i er forsvarlig. Det daglige ansvaret for dette ligger hos din konsulent. Dersom du er i tvil om at sikkerheten eller andre vesentlige forhold ved arbeidsmiljøet på arbeidsplassen din er i henhold til gjeldende regler, må du snarest gi beskjed til din konsulent, til et av Adeccos verneombud eller til Adecco sentralt på 232 90 333. Du kan også sende oss en HMS-melding direkte på vår nettside: ">https://www.adecco.no/medarbeider/hms/
Som arbeidstaker har du plikt til å medvirke i det systematiske HMS-arbeidet påarbeidsplassen, og aktivt bidra til gjennomføring av de tiltak som blir satt iverk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø.
Vedlagt din arbeidsavtale med Adecco ligger en personligsikkerhetsinstruks (PSI) som alltid gjelder for ditt arbeidsforhold iAdecco. Du er forpliktet til å sette deg inn i og etterleve denneinstruksen.
Husk at du i tillegg må gjøre deg kjent med og etterleve sikkerhetsinstrukser, arbeidsreglement og HMS-rutiner som gjelder hos oppdragsgiver.
Dette gjelder blant annet:
Stans av farlig arbeid
Dersom du mener arbeidet du utfører ikke kan fortsette uten fare for liv og helse, skal du avbryte arbeidet umiddelbart og melde fra til oppdragsgivers verneombud ogAdecco.
Du må også melde fra til Adecco ved «nesten-ulykker» eller alvorligebrudd på HMS-regler, samt om du blir skadet på jobb eller pådrar deg sykdom dumener er forårsaket av arbeidet.
Dersom du mener arbeidet du utfører ikke kan fortsette uten fare for liv oghelse, skal du avbryte arbeidet.
Forbud mot rusmidler
Det aksepteres ikke at medarbeidere i Adecco møter på arbeid påvirket avalkohol eller andre typer rusmidler eller bruker slike midler i arbeidstiden.Bruk av medikamenter som vil kunne påvirke ditt arbeid skal være avklart med behandlende lege. Overtredelse av dette forbudet vil kunne få konsekvenser forarbeidsforholdet.
Adecco samarbeider med bedriftshelsetjenesten om bistand til medarbeidere med rusproblemer. Dersom du har behov for råd og veiledning, takontakt med din oppdragsansvarlige konsulent som formidler kontakt medbedriftshelsetjenesten. Slike saker er underlagt taushetsplikt.
For noen oppdrag krever oppdragsgiver samtykke til rusmiddeltesting når detgjelder stilling som innebærer særlig risiko eller når oppdragsgiver finner detnødvendig for å verne om liv eller helse. Ta kontakt med din oppdragsansvarligekonsulent dersom du har spørsmål til dette.
Verneutstyr og arbeidsklær
For noen oppdrag er det nødvendig med tilpasset verneutstyr og/eller arbeidstøy.Dette skal fremskaffes av oppdragsgiver eller Adecco. Dersom du fårutlevert arbeidstøy og/eller verneutstyr av Adecco, skal du signere enegen avtale om arbeidstøy.
Du har plikt til å bruke pålagt verneutstyr og skal ha opplæring i sikker bruk av konkret verneutstyr på arbeidsplassen før du tar det i bruk.
Dersom du har spørsmål rundt verneutstyr og/eller arbeidstøy, ta kontakt med din konsulent.
HMS-relaterte kurs
For noen oppdrag er det pålagt med spesifikk HMS-opplæring/kurs. Som hovedregel skal du inkluderes i slik opplæring hos oppdragsgiver. Ta kontakt med din konsulent ved spørsmål til dette.
Maskiner og utstyr
Oppdragsgiver er ansvarlig for at maskiner og utstyr er i forsvarlig stand. Du er selv ansvarlig for at du har gyldig sertifikat, førerkort, førerbevis,yrkesbevis, kompetansebevis eller annen godkjennelse for det utstyr du er satt til å betjene.
Du skal alltid få nødvendig opplæring av oppdragsgiver på den maskin/detutstyret du skal benytte på arbeidsplassen. Dette gjelder selv om du har gyldigsertifikat/kompetansebevis. Denne opplæringen skal skje før arbeidet startes,og skal minst inneholde gjennomgang av arbeidsinstruks, sikker bruk ogvedlikehold av utstyret.
Du skal ikke starte arbeidet før slik opplæring er gitt av oppdragsgiver. Kontakt verneombudet hos oppdragsgiver om slik opplæring ikke gis. Ta umiddelbart kontakt med din konsulent ved spørsmål til dette.
Vernetjeneste
Verneombudet er arbeidstakernes representant i spørsmål knyttet til helse, miljø og sikkerhet (HMS), og skal ivareta deres interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Når du er i oppdrag er du omfattet av innleiers vernetjeneste på arbeidsplassen. Dersom innleier ikke har vernetjeneste, omfattes du av Adeccos vernetjeneste. Du kan ta kontakt med et av Adeccos verneombud på telefon 23 29 00 00.
Adecco har etablert overordnede verneområder med utgangspunkt i risikogruppering. Adecco-konsernets verneombud for medarbeidere i respektive risikogruppe er:
Risikogruppe |
Verneombud |
Kontor |
Marit
Sivertsgård |
Helse |
Katrine Nystøyl Sæther |
Pedagogisk |
Inger-Lise
Fosså |
Næringsmiddelproduksjon Hotell/Restaurant/Kantine Renhold |
Runar
Brende |
Transport
og Logistikk |
Haakon
Mevik |
Bil
og Mekaniske fag |
Fredrik
Hagen |
Industri |
Slawomir Lellek Tony Landenberg (offshore) |
Bygg
og Anlegg |
Marcin
Gora (Bergen – HVO B&A) Krzysztof
Bednarz (Oslo/Øst) Emilian Nowak (Bergen/Vest) Zygmund Kolibabski (Stavanger/Vest Piotr Kolek (Trondheim/Nord) Krzysztof Kornacki (Ålesund/Nord) Boguslaw Abramik (elektrofag) Roger Schau (anlegg) |
Arbeidsmiljøutvalg (AMU)
Arbeidsmiljøutvalget består av representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, og arbeider for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, deltar i planlegging av HMS-arbeidet og har beslutningsmyndighet i arbeidsmiljøsaker. Du er omfattet av oppdragsgivers arbeidsmiljøutvalg på arbeidsplassen. Dersom oppdragsgiver ikke har arbeidsmiljøutvalg, omfattes du av Adeccos arbeidsmiljøutvalg.
Adecco er tilknyttet en godkjent bedriftshelsetjeneste som blant annet rådgir i tilknytning til arbeidshelse, fysisk arbeidsmiljø, sykefravær og risikovurderinger. I tillegg benyttes bedriftshelsetjenesten ved alvorlige hendelser, kriseoppfølging og i arbeid med rusproblematikk.
Ved spørsmål rundt Adeccos bedriftshelsetjeneste, ta kontakt med din oppdragsansvarlige konsulent, et av Adeccos verneombud eller Adecco sentralt på 232 90 333.
Hvis du er syk, har du plikt til å samarbeide om å finne løsninger som bidrar til at du kommer tilbake i jobb så snart du er frisk nok. Ved sykefravær over en lengre periode, vil din konsulent følge deg opp i sykefraværet, ofte i samarbeid med NAV. Målet er at du så raskt som mulig kommer tilbake i jobb.
Dersom ditt fravær skyldes forhold på arbeidsplassen, ønsker vi at du gir din konsulent beskjed om dette. Bare på den måten vil vi kunne gripe fatt i forholdene og gjøre tiltak for å forhindre fremtidig sykefravær. Du kan også ta kontakt med en av Adeccos verneombud eller Adecco sentralt på 232 90 333.
Dersom du blir skadet på jobb eller pådrar deg sykdom som du mener er forårsaket av arbeidet, må du snarest gi melding til din konsulent eller Adecco sentralt på 232 09 333. Du kan også sende en melding direkte på vår nettside: https://www.adecco.no/medarbeider/hms/
Ved alvorlige ulykker eller dødsfall, se «Melding av alvorlige hendelser» over.
En sykdom kan også godkjennes som yrkessykdom, hvis den er en følge av skadelig
påvirkning fra arbeidsmiljøet og er en av sykdommene som er nevnt i forskrift
om yrkessykdommer og infeksjonssykdommer som likestilles med yrkesskade.
Belastningsskader godkjennes normalt ikke som yrkessykdom.
Eksempler på yrkessykdom kan være:
• Kjemisk påvirkning/forgiftning
• Allergier
• Stråleskader
• Nedsatt hørsel
• Vibrasjonsskader (HAVS)
• Infeksjoner og klimasykdommer
Både NAV og forsikringsselskapet stiller krav om at yrkesskade/sykdom meldes innen visse frister. Utbetaling fra HELFO og forsikringsselskapet er avhengig av at skaden er meldt innen fristen og godkjent som yrkesskade av NAV. Det er dermed viktig at du melder om skade og/eller sykdom så snart som mulig, også til forsikringsselskapet. Du får skriftlig svar (vedtak) både fra NAV og forsikringsselskapet om skaden godkjennes som yrkesskade.
Alle yrkesskader/yrkessykdommer som Adecco får melding om, registreres i Adeccos yrkesskaderegister.
Utgifter i forbindelse med
yrkesskade og/eller yrkessykdom
Du må selv legge
ut for utgifter til legebehandling og lignende. Du må selv søke om refusjon av
utgifter hos HELFO etter at vedtak om godkjent yrkesskade/yrkessykdom er fattet
av NAV, og senest 6 måneder etter at utgiften ble pådratt. For mer informasjon
se https://helsenorge.no/rettigheter/rett-til-helsehjelp-ved-yrkesskade
Forebygging av yrkesskade/yrkessykdom
Yrkesskader og sykdom kan forebygges ved at du:
Dersom du har spørsmål rundt håndtering av yrkesskader/yrkessykdom, ta kontakt med din konsulent.
Ytre miljø
Adecco-konsernet
arbeider aktivt for å redusere belastning på miljøet og har blant annet
overordnede målsettinger om:
Adecco-konsernet er avhengig av at alle våre ansatte bidrar for å oppnå disse
målene og oppfordrer deg til å sette deg inn i de rutiner for avfallshåndtering
og andre miljørettede tiltak som gjelder på din arbeidsplass. Har du forslag
til hvordan vi kan redusere vår miljøbelastning og sikre en bærekraftig
virksomhet kan du sende en melding via: https://www.adecco.no/medarbeider/hms/.
Som din arbeidsgiver ber vi deg
følge de anbefalinger Folkehelseinstituttet til enhver tid
gir her.
Ved oppdrag vil vi avklare med deg eventuelle smittetiltak oppdragsgiver har før
oppstart. Om din oppdragsgiver iverksetter andre tiltak eller du har spørsmål
om dette som gjelder oppdraget ditt, kontakt din konsulent i Adecco.
Får du ikke kontakt med din konsulent eller avdeling kan du kontakte oss sentralt på telefon 232 90 113 (betjent mellom kl 08-16 hverdager).
Trenger du mer informasjon og konkrete råd om koronaviruset og tiltak finner du det hos Folkehelseinstituttet , Helse Norge og NAV. Dersom du ikke finner svar på det du lurer på kan du ringe myndighetenes informasjonstelefonen på 815 55 015.
Yrkesskadeforsikring
Alle ansatte i Adecco er tilsluttet vår Yrkesskadeforsikring. Yrkesskadeforsikringen omfatter yrkesskade eller yrkessykdom påført under utførelsen av oppdrag (i arbeid), på arbeidsplassen,
i arbeidstiden. Alle yrkesskader må meldes til Adecco. Yrkesskader rapporteres på eget RTV-skjema som skal finnes på alle arbeidsplasser. Sykmelding i forbindelse med yrkesskade (ulykke på arbeidsplassen) dekkes fra dag 1 i ansettelsesforhold.
Alle utlegg i forbindelse med yrkesskade refunderes av NAV etter lov om yrkesskade.
Medarbeideren må selv søke sitt lokale NAV-kontor om refusjon, når skaden er godkjent som yrkesskade. NAV godkjenner her kun originale kvitteringer.
Pensjonsforsikring
Som medarbeider i Adecco blir du innmeldt i Adeccos pensjonsordning (OTP – Obligatorisk Tjenestepensjon) iht. de til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer. Mer informasjon
kan du få ved å kontakte din konsulent i Adecco.
Reiseforsikring
Du har også reiseforsikring ifm. tjenestereise. Denne gjelder kun ifm jobb på reisen, og vi anbefaler alle å ha en privat reiseforsikring i tillegg. Reiser du utenfor Norden bør du ha med et gyldig forsikringskort. Kontakt din konsulent om dette.
Reiseregning/kost og losji
I henhold til likebehandlingsprinsippet vil du få dekket de samme utgiftene ifm. reise som andre direkte ansatte hos kunden. Likebehandlingen gjelder først fra det tidspunktet du kommer til kunden og begynner å jobbe der.
Skulle du få et oppdrag som innebærer overnatting, reiser du etter regning. Det vil si at Adecco betaler de faktiske utgiftene i forbindelse med oppholdet. Du legger ut av egne penger og må ta vare på alle kvitteringer for de utleggene du har som dokumentasjon ifm. reiseregningen. Snakk med din konsulent om rutinene for reiseregning.
For medarbeidere omfattet av tariffavtale kan egne regler gjelde.
Ønsker du å slutte, må du ta kontakt med oss snarest. En oppsigelse må alltid skje skriftlig – e-post er godkjent men sms er ikke godt nok. Er du i oppdrag gjelder den gjensidige oppsigelsestiden som er avtalt i din ansettelseskontrakt. Flytter du ut av området, ikke glem at vi har kontor over hele Norge og i mange land. Vi setter deg gjerne i kontakt med det kontoret som er nærmest ditt nye bosted.
Husk....
du er alltid velkommen tilbake!